آخرین اخبار :
کد خبر : 9372 شنبه 8 دي 1397 فرهنگ

صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مرجع واگذاری خانه منوچهری آمل

توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت بنای تاریخی منوچهری شهرستان آمل، جهت تنویر افکار عمومی ایراد می گردد.

صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مرجع واگذاری خانه منوچهری آمل 
 
توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت بنای تاریخی منوچهری شهرستان آمل، جهت تنویر افکار عمومی ایراد می گردد. 
 
خانه منوچهری  بنایی تاریخی باقدمت قاجار و پهلوی در زمره آثار ارزشمند شهر آمل می باشد که طی سال های گذشته از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعتبارات ملی خریداری و پس از مرمت،  بخشی از آن به اداره میراث فرهنگی شهرستان آمل تبدیل گردید. 
در سال های اخیر و در راستای انطباق با تجربیات کشورهای در حال توسعه، تغییر نگرش در مدیریت دارایی های تاریخی و تمرکز زدایی دولتی و  همسو با سیاست های چشم انداز ۲۰ ساله و اصل ۴۴ قانون اساسی و با استناد به بند ز ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۳ و در جهت تشویق ،احیا و حمایت از فعالیت های سرمایه گذاران و تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری و حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیا بناها و اماکن تاریخی جهت توسعه ظرفیت های فنی و مهندسی، صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی تاسیس گردید که در نهایت با توجه به تعدد و پراکندگی آثار تاریخی، زمینه مدیریت در حفاظت و نگهداری کمی و کیفی توسط مالکان اصلی آن ها که همانا مردم می باشند مهیا شده است. 
لذا طبق دستور العمل های ابلاغی از سوی هیات دولت، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها موظف به ارایه بناها و مجموعه های تاریخی تحت تملک دولت جهت تدوین فهرست بناهای واجد شرایط واگذاری بوده که طی سال 1387  در مرحله اول ۱۰ بنا توسط اداره کل استان مازندران به صندوق احیا معرفی گردید. از جمله شرایط انتخاب بناهای تاریخی تبین معیارهای ارزشگذاری آن ها بوده که در این میان آثار نفیس و دارای ارزش های مهم تاریخی و فرهنگی از آن مستثنی و ملاک انتخاب آثاری با فراوانی و گوناگونی کمی می باشد. 
با ارایه فهرست نهایی و برگزاری مزایده رسمی بنای خانه منوچهری با کاربری "فرهنگی- پذیرایی" توسط صندوق احیا در سال 1395، شهرداری آمل به عنوان برنده مزایده معرفی و مقرر شد شهرداری، نسبت به تهیه طرح، مستندنگاری، حفاظت و تغییر کاربری این بنا اقدام تا پس از تأیید شورای فنی صندوق احیاء عملیات اجرایی آن آغاز گردد. در این رهگذر علیرغم انتخاب شهرداری آمل به عنوان برنده مزایده، صندوق احیاء سازمان با اعلام انصراف کتبی سرپرست وقت شهرداری، مجددا طی سال 1396 و در دوره تصدی گری مدیرکل وقت نسبت به برگزاری مزایده اقدام و با طی نمودن مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار گردید. پس از تهیه طرح مستندنگاری، حفاظت و تغییر کاربری این بنا از سوی سرمایه گذار و بررسی و تایید آن توسط شورای فنی صندوق، عملیات اجرایی آن با الزام رعایت کلیه ضوابط و مبانی نظری مرمت، آغاز و استحکام بخشی و تقویت پی و به جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت صعودی، احداث کانال رطوبت گیر، از سوی دفتر فنی صندوق احیاء به سرمایه گذار جهت اجرا اعلام گردید، که این اقدامات تحت نظارت و بازدید مستمر کارشناسان فنی صندوق و این اداره کل صورت پذیرفت و مقرر گردید پس از اتمام پروژه حفاظت، این بنا به مجموعه ای فرهنگی و پذیرایی فاخر تبدیل گردد. 
از جمله اهداف و برنامه های بهره برداری از این اثر ایجاد فضاهای فرهنگی همچون کتابخانه عمومی، غرفه فروش محصولات صنایع دستی، گالری، بزرگداشت آیین های بومی محلی و نشست های تخصصی هنری و فرهنگی می باشد. 
به طور حتم با آغاز فعالیت های این مجموعه در یکی از محلات تاریخی و ارزشمند بافت شهر آمل، زمینه بازآفرینی و بهره مندی هر چه بیشتر علاقمندان و شهروندان در حوزه  فرهنگ و گردشگری فراهم می گردد. بنا براین انتشار اخباری همچون  تبدیل این بنا به قلیان سرا و حفاری غیرمجاز از سوی پیمانکار، مقرون به صحت نبوده، بلکه کلیه اقدامات، کاملا بر اساس طرح ارائه شده از سوی پیمانکار و تأیید شورای فنی صندوق احیاء سازمان میراث فرهنگی و با نظارت دقیق ناظر سازمان و مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی مستقر در بنای خانه منوچهری، انجام شده و یا در حال انجام می باشد. با این حال این اداره کل، آمادگی آن را دارد تا در راستای پیشنهاد شهرداری آمل نسبت به معرفی سایر ابنیه و آثارتاریخی این شهرستان به صندوق احیاء اقدام نماید که قطعا با پایان پروژه و آغاز بهره برداری فرهنگی از آن که مهم ترین رسالت این سازمان می باشد، منافع آن متوجه ساکنان و شهروندان فهیم آمل می گردد.

امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها