آخرین اخبار :
کد خبر : 9362 پنج شنبه 29 آذر 1397 اجتماعی
فارس

جزئیات مرگ مادر باردار ساروی از زبان همسر و نمایندگان بیمارستان‌های امام و نیمه‌شعبان

مادر باردار ساروی به خانه برنگشت، طفل معصوم الان سراغ پستان‌های پر از شیر مادرش را می‌گیرد که زیر خروارها خاک خوابیده و روح مادری که نگران وضعیت نوزادش و کودک سه‌ساله‌اش است.

به گزارش خبرمازندران به نقل از خبرگزاری فارس شهرستان ساری، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران شب گذشته از مرگ مادر باردار پس از زایمان خبر داد و در این زمینه گفت: زایمان در بیمارستان خصوصی انجام شد و بیمار پس از انتقال به مرکز دولتی در مازندران فوت کرده است.

برای بیان کل ماجرا پرونده مرگ مادر باردار ساروی که بار دیگر روی میز رسانه‌ها قرار گرفت به سراغ همسر متوفی، رئیس بیمارستان نیمه‌شعبان ساری و معاون درمان بیمارستان امام خمینی ساری رفتیم.

به اذعان رضا روح‌الهی همسر مرحومه مهتاب یدالله‌زاده  ساروکلایی، بیمار ۳۷ ساله و زیر نظر دکتر فروزان بوده که سومین فرزند را باردار بوده است.

وی  اضافه کرد: مادر و فرزند تا آخرین  سونوگرافی و آزمایش هیچ‌گونه  مشکلی نداشته و با وجود سن ۳۷ سالگی همسرم و اینکه سومین فرزندم هم سزارینی بوده مشکلی از سوی پزشک اعلام نشد.

روح‌الهی اضافه کرد: پزشک برای بررسی وضعیت بیمار آزمایش و سونوگرافی را در دستور کار قرار داده و علت اصرار برای آزمایش و سونوگرافی افزایش فشار خون یک درجه‌ای فشار خون است.

وی خاطرنشان کرد: ساعت ۱۶ روز ۲۵ آذرماه پس از مشاهده سونوگرافی و آزمایش به ما اعلام شد که برای روز چهارشنبه به بیمارستان برای زایمان مراجعه کنیم.

روح‌الهی اضافه کرد: ساعت حدود ۲۳ با مشاهده بی‌تابی همسرم و افزایش فشار خون ناگهانی از ۱۵ به ۲۳، همسرم را با توجه به هماهنگی از قبل انجام‌شده به بیمارستان نیمه‌شعبان ساری منتقل کردم.

وی دلیل انتقال بیمار به بیمارستان نیمه‌شعبان را دستور پزشک عنوان کرد و گفت: حتی پزشک به ما اعلام کرد که اگر مشکلی برای بیمار به‌وجود آمد، حتماً به بیمارستان نیمه‌شعبان مراجعه شود.

روح‌الهی با بیان اینکه پس از معاینات اولیه به ما اعلام کردند که کیسه آب بیمار پاره شده است، افزود: زایمان باید سریع‌تر انجام شود و بنده هم اعلام کردم که دکتر اصلی‌اش فروزان است و باید به بیمارستان مراجعه کند.

وی اضافه کرد: بنا به دلایل نامعلومی دکتر معالجش در طول دوران بارداری سر عمل حاضر نشد و از آن روز تاکنون ما هنوز ایشان را ملاقات نکردیم، پزشک آنکال بیمارستان اقدامات درمانی را در دستور کار قرار داد، سزارین انجام شد، فرزندم و مادرش سالم از اتاق عمل به بخش منتقل شدند.

روح‌الهی یادآور شد: عمل ساعت ۱.۵ بامداد به اتمام رسید و چون عمل انجام شد، از آنجایی که همسرم از ناحیه کمر بی‌حس بود، هوشیاری کامل داشت و حدود ۴۵ دقیقه فرزندش را شیر داد.

وی خاطرنشان کرد: درد و سردی بدن همسرم پس از حدود یک ساعت شروع شد که نشانه‌های خونریزی داخلی بود؛ همراه بیمار که خواهرخانم بنده بود چندین بار به ایستگاه پرستاری مراجعه کرد و هر بار با بی‌مهری این ایستگاه مواجه شد که ساعت ۴.۵ صبح همسرم به کما رفت.

روح‌الهی اضافه کرد: کل علائم حیاتی بیمار در همان بیمارستان از بین رفت و تنها قلب بیمار با دستگاه کار می‌کرد، بلافاصله بیمار به اتاق عمل منتقل شد، ساعت ۵ صبح یک عمل جراحی دیگر روی بیمار انجام شد تا بتوانند خونریزی را بند بیاورند، پس از عدم موفقیت درخواست اجازه برای بیرون آوردن رحم را مطرح کردند.

وی ادامه داد: بنده به آنها گفتم که اگر رحم پاره بوده شما که یک ساعت گذشته جراحی کردید چرا نسبت به خارج کردن رحم اقدام نکردید و یا جلوی خونریزی را نگرفتید، بعد بحث پوسیده بودن رحم را مطرح کردند، این در حالی است که من اعلام کردم ۴ ساعت قبل از این ماجرا در سونوگرافی مشکلی وجود نداشت، چطور در این دو ساعت این اتفاق افتاد، اینکه تیغ به کجا خورده و رگ پاره شده و چه اتفاقی رخ داده بنده خبر ندارم، پس از دریافت رضایت نسبت به خروج رحم اقدام کردند.

روح‌الهی یادآور شد: تا ساعت ۱۶ یک تیم کامل بالا سر بیمار بود ولی چون تجهیزات کافی در اختیار نداشتند نمی‌توانستند نسبت به نجات بیمار اقدام کنند، به نظر بنده همسرم در همان بیمارستان نیمه‌شعبان فوت کرد اما اعلام کردند که برای رسیدگی بیشتر بیمار باید به بیمارستان مجهزتر منتقل شود که از طریق هماهنگی با مسؤول یکی از بخش‌های بیمارستان نسبت به انتقال بیمار با هزینه حدود ۳۰۰ هزار تومانی انجام شد.

وی با اعلام اینکه مسؤولان بیمارستان امام تلاش کردند، یادآور شد: مسؤول بخشی که اصرار به انتقال بیمار به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی را داشت برادر پزشکی است که همسرم را تحت درمان قرار داده ولی چون تلاش زیادی برای نجات بیمارم کرد، بنده از این بابت اعتراضی ندارم.

روح‌الهی ادامه داد: بیمار من چند بار در بیمارستان امام خمینی دیالیز شد و با وجود حضور پزشکان متعدد بر بالین بیمار اما همسرم به دنیا برنگشت و علت آن هم خونریزی شدید بود، ضریب هوشی بیمار هم پایین بود و شب ۲۶ آذرماه فوت کرد.

* کم‌کاری را می‌پذیرم

با دریافت اطلاعات اولیه به سراغ حسن یحیی‌پور مدیرعامل بیمارستان نیمه‌شعبان ساری رفتیم، وی درباره اقدامات انجام‌شده برای مادر باردار فوت‌شده، اظهار کرد: پرونده بیمار در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جریان است، بیمار از این مرکز به بیمارستان امام خمینی ساری و در بخش مادران پرخطر بستری شد اما در کمتر از ۲۴ ساعت فوت کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که خانواده متوفی از اقدامات درمانی انجام‌شده در مرکز شما چندان رضایت نداشتند، نظر شما در این ارتباط چیست؟ مدیرعامل بیمارستان نیمه شعبان این طور پاسخ داد: ۱۰ تا پزشک بالای ۲۰ ساعت بر بالین بیمار کار می‌کردند، بیمار با فشار ۲۲ به مرکز مراجعه کرد، ریسک حاملگی بیمار بالا بود و ساعت یک بامداد با کیسه آب پاره مراجعه کردند و پس از یک ساعت  زایمان انجام  شد؛ در بخش به‌دلیل عوارض ناشی از زایمان شکم سومی و چسبندگی حدود ساعت چهار صبح دچار افت فشار می‌شود و بلافاصله بچه‌های پرستاری درخواست پزشک داده زنگ زدند؛ تا آنجایی که بنده در جریان قرار گرفتم برای بار دوم شکم بیمار باز شد و چهار پزشک زنان تا ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه همه اقدامات اورژانسی انجام شد اما مریض به‌دلیل مسمومیت ناشی از حاملگی قرار گرفت و متأسفانه از این مسمومیت خارج نشد.

یحیی‌پور خاطرنشان کرد: از نظر بیمارستان همه امکانات برای انجام عمل جراحی کافی بود که در مدت چهار ساعت دو بار به اتاق عمل مراجعه می‌کند، ۱۲ واحد به بیمار خون داده شده، اینکه مریض فوت کرده، سه احتمال وجود دارد، اول مربوط به بیماری پزشک، کم‌کاری بیمارستان و کوتاهی پزشک است که باید با خونسردی این موارد مورد بررسی قرار گرفته و حقی از افراد ضایع نشود.

وی در ارتباط با برخی اظهارات کم‌کاری پرسنل بیمارستان گفت: ماهانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ سزارین در بیمارستان انجام می‌شود، آیا امکان دارد که به بیمار رسیدگی نشود، سالانه حدود ۲۵ هزار مراجعه به این مرکز داریم و میزان پذیرش ما از بیمارستان بوعلی و امام خمینی بیشتر است.

مدیرعامل بمیارستان نیمه شعبان در پاسخ به این سؤال که چرا وقتی بیمار مادر پرخطر بوده، در بیمارستان پذیرش کرده است، افزود: بیمارستان نمی‌تواند مریض اورژانسی را بپذیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پزشک شما اصرار داشت که بیمار باید در مرکز شما زایمان کند، افزود: دکتر معالج این بیمار در بیمارستان امام خمینی عمل جراحی انجام نمی‌دهد همه زایمان‌های این پزشک در این مرکز انجام می‌شود و طبیعی است که بیمارهایش را در این مرکز درمان می‌کند.

یحیی‌پور با اعلام اینکه همسر بیمار هر چه بیان کند درست است، گفت: الان مادر سه بچه‌ فوت کرده، هر چه ما مطرح کنیم مرهمی بر دل خانواده متوفی نمی‌شود، ما پیگیر این قضیه هستیم.

وی با اعلام اینکه رسانه‌ها اعلام کنند که مادر پرخطر به بخش خصوصی مراجعه نکند، گفت: بیماری که در مدت ۹ ماه ۳۰ کیلو وزن پیدا می‌کند، قطع به یقین دچار مشکل می‌شود و این خود به خود خطر است، حاملگی ۳۶ سالگی در شکم سوم با سزارین خطر دارد،  فشار بیمار ۲۲ بوده که در پزشکی به آن فشار بدخیم می‌گویند که در آمریکا هم تنها ۳۰ درصد بیماران نجات پیدا می‌کنند ولی به هر حال سهل‌انگاری شده و به هیچ وجه پزشکش نباید قبول می‌کرد؛ در این موارد نباید دلسوزی می‌کردیم باید بیمار قبل از زایمان به بیمارستان امام خمینی منتقل می‌شد، خیلی از مادران باردار در بیمارستان امام خمینی(ره) از بین می‌روند، آیا مگر کسی موضوع را پیگیری می‌کند.

مدیرعامل بیمارستان نیمه‌شعبان افزود: همه اقدامات درمانی انجام شده و تنها اشکال بیمار این است که نباید پذیرش می‌شد، بیمار زمانی که در نارسایی کلیه قرار گرفت، ما دیالیز نداشتیم، بیمار باید از اول به بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه می‌کرد و این اشتباه توسط پزشک انجام شد، ما نمی‌توانیم پزشکی که بیمارش را به این مرکز برای انجام عمل جراحی منتقل کرده اعلام کنیم که بیمارت را در این مرکز تحت درمان قرار ندهید.

وی در پاسخ به این سؤال که شما معتقد هستید که دکتر معالجش نباید این مریض را پذیرش می‌کرد، گفت: دکتر معالج نباید این بیمار را پذیرش می‌کرد.

* آخرین تلاش‌ها برای نجات مادر باردار

معاون درمان بیمارستان امام خمینی ساری در ارتباط با مرگ مادر باردار ساروی که از بیمارستان خصوصی نیمه‌شعبان به بیمارستان امام خمینی ساری منتقل شده، اقدامات درمانی انجام‌شده و وضعیت بیمار اظهار کرد: اظهارات یحیی‌پور چندان مورد قبول قرار نمی‌گیرد، نظر قطعی درباره علت مرگ بیمار در کالبدشکافی مورد تأیید است.

ذکریا ذکریایی با اعلام اینکه بیمار سه بار در بیمارستان نیمه شعبان به اتاق عمل انتقال داده می‌شود، گفت: زمانی که بیمارستان امام خمینی منتقل شد، سطح هوشیاری بیمار ۳ یا ۴ بود، فشار بیمار بسیار پایین بود و کلیه بیمار از کار افتاده بود؛ با اینکه بیمار سه مرتبه دیالیز شده بود اما به حالت عادی برنگشت.

معاون درمان بیمارستان امام خمینی ساری یادآور شد: بیمار با شرایط نامناسب به این مرکز منتقل شد، این بیمار ساعت ۱۶ در آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی منتقل شد و در بدو ورود تیم راند مشترک برگزار شد، همکار خون، کلیه، بیهوشی و همه بیمار را می‌بینند، شرایط بیمار بحرانی بود و فشاری حدود ۷ تا ۸ داشت، با وجود اینکه  به بیمار دارو با دوز بالا دادیم که شاهد افزایش فشار بشویم اما تغییری ایجاد نشد.

وی خاطرنشان کرد: این بیمار با درد حاملگی در بیمارستان نیمه‌شعبان مراجعه کرده که سه بار شکم بیمار طی چهار ساعت باز می‌کنند.

ذکریایی یادآور شد: درن‌های بیمار ترشحات خونی داشته و این مسبب مرگ بیمار شده، اگر همان بار اول عروق خونریزی دهنده را به خوبی انسداد می‌کردند، بیمار فوت نمی‌کرد، مشکل کار در بیمارستان مبدأ بود.

به گزارش فارس، مادر باردار ساروی به خانه برنگشت، طفل معصوم الان سراغ پستان‌های پر از شیر مادرش را می‌گیرد که زیر خروارها خاک خوابیده  و روح مادری که نگران وضعیت نوزادش است و دختر ۱۲ ساله‌ خانواده روح‌الهی الان باید نقش مادری برای نوزاد و برادر ۳ ساله‌اش را برعهده بگیرد که حتی تصور از دست دادن مادرش هم یک دنیا درد را به همراه دارد، پرونده مرگ این مادر باردار هم مانند دیگر پرونده‌ها بسته می‌شود اما داغ  خانواده مادران بارداری که به‌دلیل قصور پزشکی فوت کرده‌اند یک عمر باز می‌ماند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها