آخرین اخبار :
کد خبر : 46256 سه شنبه 22 اسفند 1402 فرهنگ

«اَبرَش»؛ از سوادکوه تا یونان

نخستین اکران مستند «ابرش» در قائمشهر برگزار شد.

فیلم مستند «ابرش» در شهر تسالونیکی یونان به کارگردانی سورن رضایی و تهیه‌کنندگی ناصر افشاری در اولین اکران بین‌المللی خود به جشنواره Reflection of disability in art یونان راه یافت.

سورن رضایی اصالتا اهل سوادکوه است و در شهرستان قائم‌شهر زندگی می‌کند. وی که تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع لیسانس در رشته عمران به اتمام رسانده، به دلیل علاقه‌ای که از نوجوانی به سینما داشت، تخصص‌هایی هم در این رشته کسب کرده و «ابرش» نخستین فیلم تخصصی و حرفه‌ای ساخته‌ی این هنرمند مازندرانی است.

 سورن رضایی دوشنبه شب (۲۱ اسفند) در اکران خصوصی که در سالن حر سینما ارشاد قائمشهر برگزار کرد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که این فیلم با روایت، اصالت مازندران را روی صحنه می‌برد؛ اظهار کرد: پنجمین دوره این جشنواره امسال از سوم دسامبر به مدت ۷ روز در شهر تسالونیکی یونان با حضور مستندسازان بیش از ۳۰ کشور برگزار خواهد شد. این فیلم غیر از این جشنواره در دانشگاه این شهر نیز به نمایش درخواهد آمد.

وی با اشاره به محتوای فیلم گفت:«ابرش» درباره زندگی پیرمرد نابینایی به نام «عمو رشید» و اسب باوفایش «ابرش» است که در روستای «بزیلش» از توابع سوادکوه در دامنه کوه با خانواده‌اش زندگی می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: یک‌هزار فیلم از ۳۰ کشور به جشنواره ارسال شد و فیلم ما پس از بررسی‌های مختلف اجازه اکران پیدا کرد و برگزیده شد.

رضایی ادامه داد: برنامه کاری بعدی، فیلمی درباره محیط زیست است که در حال پیش‌تولید فیلم هستیم.

وی گفت: تیم ما عمدتاً از تهران است چرا که در سطح مازندران مدیر پخش‌های در سطح بین‌المللی کم داریم یا نداریم و یا من اطلاعی در این‌باره ندارم و برای حضور در جشنواره تخصصی مدیران پخش نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، به‌طوری که برخی همکاران ما صرفا به مدیر پخش‌ها هزینه پرداخت کردند اما در جشنواره درست شرکت داده نشدند.

 وی با اشاره به هزینه‌های فیلم گفت: سه سال پیش بجز هزینه‌هایی که تهیه‌کننده پرداخت کرد، خودم بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کردم؛ تفاوت تصویربرداری حرفه‌ای و صدابرداری خوب که نیازمند تجهیزات مناسب و حرفه‌ای است که فیلم را در حد جشنواره بین‌المللی بالا ببرد، بسیار حائز اهمیت است. به‌طوری که در سکانسی که ۶ روز برای آن وقت گذاشته شد و به طول انجامید چرخش دو اسب مادر و فرزند در دامنه تپه در ۳ سال پیش ۲۰ میلیون تومان هزینه برداشت.

 این کارگردان قائمشهری گفت: جشنواره بعدی بعد از عید امسال خواهد بود که با مدیر پخش هماهنگ کردیم که در جشنواره کوانگ چین و ترکیه شرکت پیدا کند و امیدواریم در آنجا نیز رتبه کسب کنیم.

رضایی در گلایه‌ای گفت: متاسفانه در اکران این فیلم در جشنواره یونان به دلیل مشکلات خاص و مشکلات مالی نتوانستیم حضور پیدا کنیم و هیچ اسپانسری در بخش خصوصی یا دولتی نتوانستیم پیدا کنیم که هزینه‌های ما را تقبل کند که به جشنواره یونان برویم فقط به صورت ویدیو کنفرانسی در اکران حضور پیدا کردیم.

وی جای پدر خود و همسر عمو رشید در این مراسم را خالی دانست و گفت: مسیر زندگی‌ من از ابرش شروع می‌شود، ابرش دغدغه شخصی من بود و صرفا فیلم نبود؛ سبک زندگی که به نابودی سپرده می‌شود و بخش کوچکی از زندگی اصیل را در ابرش شاهدیم. سختی‌های زیادی کشیدیم تا ابرش به اکران برسد.

این کارگردان افزود: من و عمو رشید هر دو از طایفه خنار هستیم. امید دارم روزی بیاید دغدغه عمو رشیدها معیشت روزانه نباشد.

رضایی ادامه داد: باور داشتم که ابرش می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و بعد ۳ سال قولی که به مادرم دادم، محقق شد.

این کارگردان فیلم مستند یادآور شد: امیدوارم به هنر و اصالت بیشتر توجه شود و آنچه در حق نام سوادکوه است محقق شود و تاکنون به این صورت پرداخته نشده است.

 وی به عوامل فیلم اشاره کرد و گفت: عوامل فیلم عبارتند از تهیه‌کننده: ناصر افشاری، انتخاب موضوع و کارگردان: سورن رضائی، طرح فیلمنامه، مشاور کارگردان و تدوین: ناصر پویش، تصویربردار: معین نجاری، صدابردار: امید کریم، صداگذار: پویا ناصری، میکس نهایی: عرفان ابراهیمی، موسیقی متن: دانیال امینی، موسیقی تیتراژ پایانی: زنده‌یاد استاد نظام شکارچیان، اصلاح رنگ و نور: هانی سلیمانی، ترجمه زیرنویس انگلیسی: مجتبی احمدخان، ترجمه زیرنویس فارسی: سورن رضائی، دستیار تدوین: نیما نوذری، دستیار تصویربردار: امیرحسین صابری، دستیار صدابردار: سعید رضائی، ضبط موسیقی: استودیو علی شکری، طراح پوستر: محمد شیخی، پشتیبانی فنی: استودیو ۳۵ میلیمتری.

پخش فیلم: موسسه بین‌المللی هنر هفتم، با حضور: عمو رشید (حسینعلی آقاجانی)، همسر عمورشید(گل‌بوته یونسی)، پسر عمورشید (علی آقاجانی)، دامدار(سعید آقاجانی)، محیط‌بان(علی‌اکبر ایمانی)، محیط‌بانان( عارف محمدی، الیاس رضایی، علی مستعد، رضا مشکی و حمل‌ونقل: حسن آقاجانی و رضا رضایی هستند.

 

ایسنا

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها