آخرین اخبار :
کد خبر : 46238 چهارشنبه 16 اسفند 1402 فرهنگ
پژوهشگر موسیقی اقوام مازندران:

ریشه تاریخی موسیقی مازندران متعلق به دوران ساسانی است

پژوهشگر موسیقی اقوام مازندران گفت: ریشه تاریخی موسیقی مازندران متعلق به دوران ساسانی است.

به گزارش خبرمازندران مرتضی جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه پژوهش‌های انجام شده در منطقه مازندران نشان می‌دهد موسیقی این استان ریشه در تاریخ کهن و فرهنگ این استان  دارد، اظهار کرد: موسیقی مازندران مردم را به وجد می‌آورد و در واقع زنده و پویاست و همچنان در کنار سایر موسیقی مرسوم به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد که ریشه موسیقی مازندران به دوره ساسانی باز می‌گردد، افزود: موسیقی مازندران گره خورده با آیین، سنت‌ها و سبک زندگی مردم مازندران است.

به گفته جعفرزاده موسیقی مازندرانی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های ایرانی است که با تاریخ پیوند می‌خورد و در حقیقت پایه‌های فرهنگی این رشته را در کشور ایران شکل می‌دهد.

این پژوهشگر موسیقی مازندرانی به هویت مهم، گسترده و اصیل این هنر پرداخت و تصریح کرد: شناخت موسیقی می‌تواند به معرفی تاریخ و تمدن یک جامعه کمک کند و تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبین دارد.

جعفرزاده اظهار کرد: وقتی صحبت از موسیقی مازندران می‌کنیم باید در نظر داشته باشیم که موسیقی شرق مازندران کیفیتی از موسیقی این استان است که امروز بر اساس تقسیمات جغرافیای سیاسی در دو استان مازندران و غرب گلستان یعنی محدوده‌ گرگان یا استرآباد همچنان اجرا می‌شود اما در محدوده مازندران باید موسیقی را به چند دسته اصلی و یک سری شاخه‌ها، تفکیک کنیم.

این پژوهشگر موسیقی اقوام یادآور شد :موسیقی مازندران ریشه در تاریخ و  قومیت این استان دارد که نمایش عناصر زنده و ملموس طبیعت، ناهمواری‌ها، کوه، جنگل، دریا، کار دامپروری و کشاورزی در ضرب‌آهنگ و نواهای موسیقی این قطعه از ایران مشهود است.

موسیقی مازندرانی یکی از اصیل‌ترین موسیقی های ایرانی است، که با تاریخ پیوند می خورد و در حقیقت پایه‌های فرهنگی این رشته را در کشور ایران شکل می دهد. از گذشته تا به امروز مردم شهرهای مختلف با گویش خاص و شیرین خود، موضوع های مختلفی را به صورت آهنگین و اشعار محلی زنده می کردند. در حقیقت شروع آن استفاده از موسیقی هنگام کار کردن بود به اصطلاح به این نوع آهنگ خوانی، فولکلور گفته می شود.

در موسیقی های مازندرانی شاهد اشعار بسیار زیبا به زبان محلی هستیم که با نوایی خواص خوانده می شوند. در بسیاری از مواقع ساز همراه آن نیست؛ اما این مسئله چیزی است که ارزش موسیقایی آن کم نمی کند. با این حال ساز هایی که موسیقی مازندران را تکمیل می‌کنند، می‌توانند تاثیر بسزایی بر مخاطبین بگذارند.

اگرچه در لفظ به آن موسیقی مازندرانی گفته می‌شود. اما این نوع نواحی گلستان و مازندران را نیز در بر می گیرد. به طور کلی زمانی که می خواهیم به آهنگ های شمالی با گویش و لهجه محل های مختلف آن اشاره کنیم، معمولاً با نام موسیقی مازندرانی روبرو می شویم.

در دهه های اخیر موسیقی‌ها به دلیل نوای خوش و دلنشین بودن گویش محلی شمالی ها، برای افراد دیگر در بسیاری از شهرهای ایران جا افتاده اند و طرفداران بسیار زیادی دارند. 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها