آخرین اخبار :
کد خبر : 46068 جمعه 29 دي 1402 علم و فناوري

ساخت نخستین دستگاه آنالیز برنج وغلات جهان توسط نخبه آملی

یک نخبه آملی موفق به ساخت نخستین دستگاه آنالیز برنج و غلات جهان شد.

"حسین سالار بهرستاقی" کارشناس ارشد الکترونیک متولد ۱۳۶۲ از شهرستان آمل موفق به اختراع و ثبت نخستین دستگاه آنالیز برنج و غلات جهان شد، به این منظور این محقق مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با تأسیس مجموعه‌ای به نام "ایده پردازان صنعت سالار" که اقدام به جذب نخبگان نموده و به مدت هشت سال در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی و به صورت تخصصی در صنایع برنج و غلات فعالیت خود را شروع کردیم.

وی افزود: فعالیت در این حوزه با وجود تیم نخبگان علمی سبب شد تا نیازها را بهتر شناسایی و محصولات مناسب با صنعت را تولید کنیم تا با تجاری‌سازی این محصولات قادر به عرضه آنها در بازار داخلی و خارجی باشیم.

این جوان نخبه آملی یادآور شد: با توجه به اینکه به صورت تخصصی در زمینه ماشین آلات صنایع تبدیلی و بسته بندی برنج و سایرغلات فعالیت می‌کنیم در طی سال‌هایی که در این زمینه کار کردیم به این نتیجه رسیدیم مشکلات زیادی در صنعت وجود دارد که می‌توان روی آن کار کنیم و با ارائه محصولات مناسب و تکنولوژی جدید مشکلات و ایرادات این صنعت را برطرف کنیم.

سالار بهرستاقی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در صنعت بحث کنترل کیفیت محصولات درخرید و فروش است که بخش‌های مختلف زنجیره ارزش این صنعت کاملاً به صورت سنتی، چشمی و دستی انجام می شود.

وی افزود: فعالین صنعت برای کنترل و کیفیت دقیق محصول، به زمان و هزینه زیادی نیاز دارند که باید نمونه‌ها را به آزمایشگاه ارسال تا در زمان طولانی نتیجه مورد نظر را ارزیابی کنند لذا نیازمند تجهیزات هوشمند و اتوماتیک برای سرعت بخشی به این روند است که منجر به طراحی و ساخت این دستگاه شد.

این نخبه مازندرانی گفت: فعالین صنعت موادغذایی می‌توانند با استفاده از این دستگاه آنالیز به طور تخصصی برنج و سایر غلات را با دقت بالاتری کنترل کرده و کیفیت مواد اولیه و محصول نهایی را در زمان کوتاه‌تری ارزیابی کند.

این مخترع آملی در خصوص مزایا و امتیازات این دستگاه در صنعت کشاورزی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مزایای این دستگاه گذشته از کنترل کیفی محصولات، در قیمت گذاری‌ها هم تاثیر مثبتی دارد و اختلاف نظر بین فروشنده، خریدار و خطوط تولید در حوزه عدد و رقم برطرف می‌شود. هرچند ارزیابی عدد و رقم در قیمت گذاری وابسته به فرد نبوده و به‌درستی می تواند ارزیابی، ثبت و مستندسازی شده و بسیاری از مشکلات را کاهش دهد.

سالار بهرستاقی با اعلام اینکه تاکنون دستگاهی با این مشخصات، آنالیزی و تخصصی اجرا نشده و مشابه ندارد، تصریح کرد: این دستگاه در ایران ثبت اختراع شد و فرایند ثبت اختراع را در معاهده "پی سی تی" تحت نظر سازمان جهانی "وای پو" انجام دادم همچنین این دستگاه در برخی کشورها ثبت شده و در برخی دیگر در حال ثبت شدن است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اختراع شما تاکنون موفق به کسب جایزه شده است؛ گفت: در جشنواره ۲۰۲۳ هفته اختراعات آمریکا که با حضور هیات علمی قوی تحت تایید سازمان علوم اروپا در هفت ایالات آمریکا برگزار شد شرکت کردم به‌صورت دوره‌ای طرح ما در همه ایالات مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در هرهفت مرحله موفق به دریافت مدال طلا شدیم و کاندید جایزه ویژه این جشنواره به ما تعلق گرفت.

سالار بهرستاقی بیان کرد: کسب این موفقیت سبب شد تا ارزیابی دقیق‌تری از کیفیت کار داشته و بیشتر به نقاط ضعف و قوت کار توجه کنیم اما از طرفی انتخاب این طرح نشان می‌دهد طرحی متناسب با نیاز جهانی بوده است.

این مخترع آملی درباره برنامه آتی خود، به ایسنا گفت: براساس ارزیابی که در صنایع به خصوص در حوزه فراوری و بسته بندی محصولات غذایی داشتیم شاهد مشکلات حوزه صنعت غذایی در کل روند زنجیره ارزش غذایی از تولیدکننده تا توزیع، بسته بندی و حتی مصرف کننده بودیم که سبب نارضایتی همه از محصول نهایی بود.

وی افزود: ایده های خوبی طراحی کردیم و درصدد پیاده سازی آن برای عرضه محصول جدید به بازار هستیم و مطمئنیم این ایده‌ها و محصولات جدید سبب ارتقاء صنعت مواد غذایی در کشور و سبب رشد صنعت، ارزآوری و رونق صادرات و بهبود اقتصاد کشور می‌شود، زیرا مشخصه اصلی محصولات دانش بنیان، استفاده از تکنولوژی به منظور ایجاد ارزش و ارزآوری برای کشور است.

سالار بهرستاقی در پایان از مسئولان خواست تا شرایط کسب و کار در کشور بهبود یابد و بوروکراسی اداری در مسیر کسب و کارها تسهیل شود تا انرژی شرکت‌ها و مجموعه‌های علمی به‌جای صرف طی کردن پروسه اداری و بوروکراسی صرف توسعه محصول و ارائه به بازارهای جهانی شود. 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها