آخرین اخبار :
کد خبر : 46027 یکشنبه 17 دي 1402 کشاورزی

کشت نخستین زیره سبز در ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری، گفت: نخستین بذر زیره سبز در سطح یک هکتار از منطقه چهاردانگه ساری کشت شد.

سید اسماعیل علوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به تغییرات اقلیمی و در تحقق سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی بر توسعه کشت گیاهان دارویی با محوریت گیاهان کم آب‌بر، تصریح کرد: با برگزاری کلاس آموزشی کشت زیره در تاریخ ۵ آذر امسال توسط کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی چهاردانگه ساری در این منطقه، اولین کشت زیره سبز در شهرستان ساری انجام شد. در این راستا علی محمد جعفری از کشاورزان پیشرو روستای سنور به کشت زیره اقدام کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون در سطح هفت هکتار با چهار کشاورز علاقه‌مند دراین روستا قرارداد کشت زیره منعقد شده، گفت: برای حمایت از این کشاورزان و با همراهی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره) مقدار۳۰ کیلوگرم بذر زیره تهیه و در اختیار این کشاورزان قرار گرفت.

علوی با اشاره به اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارها و نقش آن در افزایش تولید، اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲طرح جهش تولید در دیمزارهای این شهرستان با افزایش ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته در ۱۷ هزار و ۶۹۰ هکتار از اراضی زراعی اجرایی خواهد شد.

پلاک کوبی دام

وی با بیان اینکه بر اساس قانون نظام جامع دامپروری هویت‌دار کردن دام‌ها ضروری است، اظهار کرد: به منظور ایجاد بانک یکپارچه اطلاعات، بهبود نظام آمار و اطلاعات، کنترل تردد دام، بهبود سیستم‌های پرورش و اصلاح‌نژاد دام، کنترل بهداشت دام و اختصاص فرآورده‌های دامی، از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۵۶۰ رأس دام در شهرستان ساری پلاک کوبی و هویت‌دار شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد:  امسال ۳۲۵ رأس گاو، یک هزار و ۹۹۱ رأس گوسفند و ۲۴۴ رأس بز پلاک کوبی شدند.

 این مسؤول افزود: اختصاص نهاده‌های دامی با هویت گذاری دام انجام می‌شود و دامداران می‌توانند پس از هویت گذاری، از سامانه بازارگاه نهاده‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

علوی با تاکید بر اینکه هویت گذاری دام‌های سبک و سنگین جزو اولویت‌های اساسی بخش امور دام است، گفت: سال گذشته ۳۶ هزار و ۷۳۱ رأس دام سبک و سنگین شامل ۳ هزار و ۲۹۵ رأس گاو، ۳۲ هزار و ۸۲ رأس گوسفند و یک هزار و ۳۵۴ رأس بز در این شهرستان هویت‌دار شدند.

۳۶ طرح مشاغل خانگی

علوی اعلام کرد: در هشت ماهه امسال ۳۶ طرح مستقل مشاغل خانگی در شهرستان ساری شناسایی و برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شد.

وی با بیان اینکه اجرای مشاغل خانگی فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت منازل برای بهبود اقتصاد خانواده به وسیله اعضای خانوار است، تصریح کرد: برای راه اندازی این ۳۶ طرح ۲۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: کسب و کارهای خانگی یکی از بهترین و مطمئن‌ ترین راه‌های درآمدزایی و کاهش نرخ بیکاری شناخته می‌شوند و در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند.

علوی درباره نحوه ثبت نام و دریافت مجوز برای مشاغل خانگی، گفت: متقاضیان مشاغل خانگی باید با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی،‌ متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود یکی از فرم های ثبت نام را تکمیل کنند. این درخواست در دستگاه اجرائی ذیربط بررسی می شود و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرایی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مجوز را صادر می‌کند. 

 

منبع: ایسنا

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها