آخرین اخبار :
کد خبر : 3276 یکشنبه 7 مرداد 1397 سیاست
رئیس پارک علم و فناوری مازندران در نشست خبری؛

86 کشور در پارک علم و فناوری مازندران حضور فناورانه دارند

علی معتمد زادگان، در این جلسه تصریح کرد: در حال حاضر 86 کشور با این مجموعه علمی همکاری فناورانه دارند و با آنان تبادل تجربه و خدمات صورت می گیرد. ‎

رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت: در حال حاضر 86 کشور با این مجموعه علمی همکاری فناورانه دارند و با آنان تبادل تجربه و خدمات صورت می گیرد.

علی معتمد زادگان در نشست خبری کسب و کار دانش بنیان در استانداری، افزود: مجموعا بیش از 400 پارک علم و فناوری از این کشورها با پارک مازندران همکاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته دبیرخانه منطقه غرب آسیا و شمال آفریقای انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری در مازندران مستقر شد که فرصت کم نظیری را برای این پارک در تعامل خوب با مجموعه پارک های علم و فناوری جهان برای تبادل اطلاعات و نوآوری ها ایجاد کرد.

معتمد زادگان افزود: بر اساس همین تعاملات خارجی و همچنین رایزنی ها با دولت و افزایش کیفیت و تنوع در خدمات و ایده های نوآورانه بود که پارک علم و فناوری مازندران پارسال به سطح 2 ارتقا یافت .

رئیس پارک علم و فناوری مازندران در این نشست از ' پایان دوران اقتصاد مبتنی بر تبدیل نفت به دانش ' سخن گفت و ابراز داشت: اتفاقی که در چند دهه اخیر افتاده است تبدیل پول فروش نفت به دانش در دانشگاه ها بود که به دلیل فقدان نوآوری و عدم ایجاد فناوری هیچ آورده ای برای کشور نداشته است .

استاندار، یادآور شد: در چند دهه اخیر اقتصاد ما مبتنی بر فروش منابع طبیعی و خام فروشی بود و توجهی به حوزه فناوری و ایده پردازی فناورانه نشد در نتیجه با این که درآمدهای حاصل از فروش مواد خام در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور برای آموختن و جمع آوری دانش مصرف شد، ولی تقریبا به هیچ فناوری تبدیل نشد.

معتمدزادگان با بیان اینکه فروش منابع طبیعی به تنهایی درآمد ارزی به همراه ندارد و منابع طبیعی باید همراه با فناوری فروخته شود، عنوان کرد: سهم محصولات فناوری از کل گردش اقتصادی کشور حدود نیم درصد بیشتر نیست در حالی که بر اساس برنامه های دولت تدبیر و امید ، تکلیف است که تا پایان برنامه ششم توسعه، رشد 10 برابری در درآمد ملی در حوزه فناوری داشته باشیم. 

وی خدمات پارک علم و فناوری را شامل حرکت سریع به سمت ایجاد شرکت های کوچک، ارائه خدمات متنوع به آنها، توسعه فرهنگ کارآفرینی و ایجاد مراکز رشد و پارک های علم فناوری و تامین منابع مالی برای رشد شرکت ها و تغییر و تبیین استراتژی برای رشد و گسترش فعالیت شرکت ها برشمرد و گفت: در پارک علم و فناوری مازندران نیز تلاش می شود تمامی این امکانات ارائه شود و در حال حاضر دولت تدبیر و امید در تعهد این مولفه ها جدی و پای کار است. 

معتمد زادگان به کمبود زمین و اعتبارات برای استقرار پارک علم و فناوری در استان اشاره کرد و افزود: ایجاد شبکه نوآوری و فناوری راحل این مشکل است.

وی، گفت: در حال حاضر مقدمات راه اندازی شبکه نوآوری و فناوری استان هفته گذشته فراهم شد تا تمامی شرکت های فناورانه و نوپا بتوانند از ظرفیت پارک علم و فن آوری بهره مند شوند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران به پراکندگی جمعیت و سطح بالای نوآوری در مازندران اشاره کرد و افزود: نمی توان برای تمامی نقاط استان پارک ایجاد کرد و شبکه نوآوری و فناوری می تواند این خلا را پر کند.

معتمد زادگان همچنین گفت که در آینده نزدیک برای گسترش فعالیت شرکت ها ، پردیس علم و فناوری در کنار برخی دانشگاههای مازندران احداث می شود.

وی با اشاره به کمبود زمین و گرانی آن در مازندران افزود: بسیاری از شرکت ها پس از خروج از پارک نیازمند زمین برای گسترش کار خود هستند و برای حل این موضوع خیرین و مسئولان باید پای کار باشند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با تاکید بر این که پارکی که نتواند به شرکت های نوآورانه زمین واگذار کند، فعالیت آن نتیجه بخش نخواهد بود، از واگذاری اولین قطعه از زمین به یک شرکت خبر داد و گفت که این کار ادامه خواهد یافت .

معتمد زادگان همچنین اعلام کرد که با آموزش بخش خصوصی در حال حاضر بسیاری از ارزیابی فعالیت شرکت های دانش بنیان توسط این بخش در داخل استان انجام می شود. 

وی افزود : پیش از این متخصصانی از استان های دیگر به درخواست شرکت ها به مازندران می آمدند که هزینه بسیاری برای شرکت های نوپا داشت. 

مازندران دارای یک پارک علم و فناوری و 12 مرکز رشد است که چهار مرکز آن از جمله ساری ، آمل ، نوشهر و سیمرغ مستقیم زیر مجموعه پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها