آخرین اخبار :
کد خبر : 25089 دوشنبه 7 مهر 1399 اجتماعی

نامه تشکر شهروندان مهدیشهر و شهمیرزاد به وزیر نیرو

اعلام حمایت جمعی از مردم و نخبگان شهمیرزاد(پاره تن تبرستان بزرگ)، و مهدیشهر از کمپین مخالفین احداث سد فینسک و طرح انتقال آب دریاچه کاسپین به کویر

نامه تشکر شهروندان مهدیشهر و شهمیرزاد به وزیر نیرو

جناب آقای دکتر اردکانیان 
وزیر محترم نیرو

 با سلام و احترام نظر به دستور امید بخش توقف عملیات احداث سد فینسک توسط جنابعالی و در پی درخواست نمایندگان مازندران باستحضار میرساند:

 آقای وزیر، مگر می شود به قیمت توسعه شهری کویری، تمام مناطق اطراف را قربانی کرد؟

به چه قیمتی در یک شهر کویری فقط چون زمینِ هموار هست و در رقابت داخل استانی باید از فلان شهر بزرگتر باشد هی خانه ساخت و هی خانه ساخت و هی کشت کرد و روستاها و شهرهای اطراف را تخلیه کرد و نیاز به آب پیدا کرد و آنگاه باز همه آب های اطراف را به آنجا سرازیر کرد و در کویر شهری سر سبز ساخت.

 هنوز جراحات انتقال آب گلرودبار به سمنان التیام نیافته است
 ۷۰۰ هکتار فضای سبز و تفرجگاه طبیعی شهرستان مهدی شهر ویران شده است

 به دلیل کاهش رطوبت منطقه درختان درجزین، دربند، مهدیشهر دیگر خوب گردو نمی‌دهند.

گله‌های آهو و بزکوهی وکبک .. از اینجا کوچ کرده‌اند

آن همه مرغ مهاجر که از هزاران کیلومتر می‌آمدند و از چشمه سار ها و رودخانه گل رودبار سیراب می شدند تغییر مسیر داده اند

 و در عوض بیابانهای جنوب سمنان هزاران هکتار زیر کشت رفته  و با تأسیس دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و اداری  و خیابان کشی های بزرگ،  هزاران هکتار فضای سبز کوهستان باکویر جابجا شده است

در مرحله دوم آب روزیه هم علیرغم وجود نظرات کارشناسی مبنی بر خسارت بار بودن به سمنان منتقل شده و آنهم هم هنوز زخمهای تازه دارد.

 با حفر تونل غیر کارشناسی اغلب چشمه های اطراف و قنوات شهمیرزادخشکیدند

خطیرکوه و چاشم به دلیل کمبود آب در سرچشمه به تدریج از سکنه خالی شدند 

 
تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی، اراضی خود را رها کرده تا  در کویر شاید آپارتمانی و نهایتاً یک شغل انحرافی مثل دستفروشی یا مسافرکشی هم گیرشان بیاید

 حقابه زیردستان روزیه هم باز با وعده احداث سد جدید و استحصال بیشتر آب، به بعد موکول شد

 و در مسیر انتقال شهرها و روستاهای سر راه را شخم زدند و در اراضی ملی و بخش خصوصی در شهمیرزاد و مهدی‌شهر، لوله‌های آب را هرطور که خواستند کشیدند و خیابان احداث کردند و الان مردم این دو شهر در بلوارها و کمربندی ها روی لوله های آب با فشار ۲۵ اتمسفر یعنی مثل یک بمب ساعتی تردد می‌کنند و از شانس خوب این مردم که تاکنون در چندین بار که این لوله ترکیده و مثل یک بمب جاده را تخریب کرده کسی در این آن لحظه روی آن نبوده است

 و اینبار  داستان جدید سد فینسک وچون می‌دانستند که مردم باقی مانده شهرستان دیگر تحمل بی‌آبی و بد آبی را نمی کنند به ظاهر آنها را هم شریک کردند.
 در طی این سالها چه بسا مردم مهدیشهر و شهمیرزاد روزها و ماه ها با قطعی و کمبود آب مواجه بودند و آب بی کیفیت نوشیدند ولی درختان اکالیپتوس و زیتون و توت‌های نوزاد و زینتی که با  وفات توتهای‌ سفید و قرمز گل رودبار در سمنان روییدند سیراب بودند و کارخانجات آب بر آنجا هم کار می‌کردند  از آن طرف سرمایه گذاری‌ها در شهرستان ما عقیم میماند چون قبلا آب از اینجا منتقل شده بود.
 اینها را مینویسم تا در تاریخ کشورم بماند و آیندگان بدانند که این انسان سیاس، طبیعتی را که متعلق به همه نسل هاست چگونه نابود میکند.
آیا این همه آب برای شرب مردم شریف سمنان است یا زمین داران و زمین خواران با سوء مدیریت مصرف آب به توسعه و زراندوزی مشغولند؟

و ما در این کش و قوس انتقال آب فینسک و آب خزر که آن هم خود داستان غم‌انگیز تری دارد حق را به نمایندگان و مردم مازندران می دهیم، هم به عنوان دوستداران محیط زیست و هم به عنوان  شهروند مهدی شهری که نباید از یک سوراخ چندین بار گزیده شود.
 
روزی که آب گل رودبار را در لوله انداختند با کشاورزان گل رودبار و درجزین خدعه کردند و حقابه توافقی را به آنها نداده‌اند و آنگاه هم که آب روزیه را از شهمیرزاد و مهدیشهر عبور دارند نیز خدعه کردند و وعده تخصیص آب به ما دادند و بعدا زیر آن را زدند و این آیا در نظام جمهوری اسلامی زیبنده است و آیا برای متشرعین  مصداق آب غصبی را ندارد؟

این دستور شما جناب وزیر تا همینجا هم منفعتی است جلوی ضرری بزرگ وگرنه هرکس امروز در منطقه فینسک ببیند که این غولهای آهنی با طبیعت بکر آنجا چه می کنند آه از نهادش بلند میشود و اصلاً مصداق مال مفت و دل بی رحم است.
 خاکی که برای تشکیل هر سانتی متر آن باید صدها و بلکه هزاران سال انتظار کشید و آبی که «چرخه آب»طبیعت را میلیونها سال راهبری کرده است چگونه برای توفق طلبی و خود جهان پنداری یک شهر اینچنین زیر و رو شده تا فقط مقدمات کار و انحراف اولیه آب انجام شود و وای به حال زمان اجرای اصل پروژه!!!

قطعا مردم شریف و متشرعین سمنان راهشان از آنان که همواره آب را دستاویز رای ستانی وقدرت نمایی خود کرده اند جدا میدانند

باش تا صبح دولتت بدمد
کین هنوزاز نتایج سحر است

امضا محفوظ

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها