آخرین اخبار :
کد خبر : 12546 چهارشنبه 12 تير 1398 صنعت
نيروگاه شهيد سليمي نكا

رفع محدوديت و افزايش 26 مگاواتي توان توليد برق نيروگاه نكا در تابستان 98

به منظور ترويج فرهنگ مشاركت و ايجاد انگيزه در كاركنان براي ارائه پيشنهاد، دوره آموزشي نظام پيشنهادها در نيروگاه شهيدسليمي نكا برگزار شد.

درجلسه شوراي اداري شهرستان نكا عنوان شد :

 رفع محدوديت و افزايش 26 مگاواتي توان توليد برق نيروگاه نكا در تابستان 98

 

       جلسه شوراي اداري شهرستان نكا با حضور فرماندار، رؤساي ادارات، دستگاه­ها، نيروهاي نظامي و انتظامي در نيروگاه شهيد سليمي نكا برگزار شد.

      در اين جلسه ابتدا مديرعامل نيروگاه گزارشي از اقدامات انجام شده در بخش بازسازي و ساخت داخل قطعات نيروگاهي و پروژه­ هاي اجرا شده در راستاي رفع محدوديت و افزايش توان توليدي واحدها براي تأمين برق مطمئن و پايدار در پيك مصرف تابستان سالجاري ارائه نمود.

      مهندس محسن نعمتي از ساخت داخل 42 هزار قطعه نيروگاهي مورد نیاز با پيگيري اداره ساخت داخل نيروگاه خبر داد و افزود: پس از وضع تحريم­هاي ظالمانه از سوي دشمنان، تلاش­هاي زيادي در جهت توليد و بومي ­سازي قطعات مورد نياز در اين نيروگاه صورت پذيرفت تا خللي در روند توليد برق ايجاد نشود كه در نتيجه اين تلاش­ها در سه سال گذشته بالغ بر 27 هزار قطعه و از سال 90 تا كنون بيش از 42 هزار قطعه مورد نياز با مشاركت متخصصان اين شركت و نيز به فعليت رسيدن توانمندي قطعه­سازان داخلي به روش مهندسی معکوس بومي­سازي شد. همچنين از سال گذشته استانداردسازي قطعات در دستور كار نيروگاه قرار گرفت و در راستاي حمايت از توليد داخل، معرفي توانمندي قطعه ­سازان داخلي، جلوگيري از موازي­كاري و انتقال تجارب به ساير نيروگاه­ها و صنايع مشابه، 4 نمايشگاه كشوري و استاني برگزار كرديم.

      وي به پروژه ­هاي اجرا شده در جهت رفع محدوديت و بهبود راندمان واحدها در راستاي تامين برق مطمئن و پايدار اشاره كرد و گفت: با توجه به عمر بالاي تجهيزات، بازدهي و ظرفيت توليد واحدها تا حدودي كاهش يافت، لذا در راستاي بهره­برداري بهينه ­تر از وضعيت موجود و افزايش ظرفيت و يا رفع موانع توليد واحدها و براساس توافقات، اجراي 14 پروژه بهسازي و بازسازي از قبيل: تعويض لوله­ هاي بويلر بطول 25 كيلومتر، تعويض لوله ­هاي كندانسور بطول 37 كيلومتر، تعويض لوله كولرهاي آب سرويس و لوله­هاي سوپر هيت و ديواره هاي بويلر، ساخت و تعويض بسكتهاي ايرپري هيتر، ساخت داخل و خريد پره­ ها و متعلقات توربو فيدپمپ توربيني، خريد و نصب لوازم يدكي سوت بلوئر و بازيافت و استفاده از بخارفلاش تانك در واحدهاي بخاري و همچنين ساخت داخل و تعويض مبدل كولينگ ژنراتور واحد گازي و نيز والوها و متعلقات بويلر فيد پمپ­هاي واحد سيكل­ تركيبي و ... تا پايان خردادماه اجرايي شد و بدين ترتيب محدوديت­هاي توليد مرتفع و ظرفيت توليد واحدهاي موجود نسبت به تابستان سال گذشته حدود 26 مگاوات افزايش ­يافت.

      مديرعامل شركت مديريت توليدبرق نكا در ادامه به بيان نمونه­هايي از صرفه جويي انجام شده در اجراي پروژه ­هاي رفع محدوديت و بهبود راندمان واحدها پرداخت و خاطرنشان كرد: قيمت خريد خارجي يك ست پره توربو فيدپمپ توربيني بالغ بر 2.5 ميليون يورو بود كه در داخل كشور تنها با يك ميليارد و 950 ميليون تومان ساخته شد و علاوه بر ايجاد اشتغال و بومي شدن تكنولوژي ساخت اين قطعه حدود 38 ميليارد تومان صرفه جويي نيز حاصل شد و يا اجراي پروژه بازيافت بخار فلاش استارت آپ تانك كه در واحد يك بخاري اجرايي شد در حالت مازوت سوز بودن واحد، حدود 10 تن بر ساعت و در هر شبانه روز 240 تنويي ميمصرف آب صرفه40 رايي شد  با اجراي پروژه بازيافت بخار فلاش استارت آپ تانك  بخار اتلافي از تانك استارت آپ بازيافت مي­گردد.

      نعمتي سپس به پروژه ­هاي اجرا شده در جهت بهينه­سازي واحدها اشاره كرد و افزود: در راستاي پايداري توليد و افزايش ضريب اطمينان واحدها، در 2 سال گذشته فعاليت­هاي مختلفي از قبيل تعمیرات اساسی واحدهاي بخار، تعمیرات اساسی و LTE واحدهاي گازی، نصب آب شيرين­كن BWRO با اعتباري در حدود  35 ميليارد ريال در مسير ورودي آب خام چاهها به تصفيه خانه واحدهاي بخاري با ظرفيت تصفيه بيش از 2 هزار متر مكعب در شبانه روز، آغاز عمليات احداث و نصب آب شيرين­­كن SWRO ( اسمز معكوس ) با ظرفيت 6 ميليون ليتر در شبانه­روز به منظور استفاده از آب دريا در چرخه مصارف نيروگاه و كاهش برداشت آب از ذخاير زير زميني، اجراي پروژه بازيافت پساب شستشوي مرحله پاياني ستون­هاي CPP واحدهاي بخاري، لايروبي مخزن هفتاد هزار متر مكعبي مازوت، تعمير هيتر كفي و ساكشن هيتر تانك مازوت 70 هزار مترمكعبي در دستور كار نيروگاه قرار گرفت و در سال گذشته به سرانجام رسيد.

      وي همچنين از اجراي عمليات فاينانس با هدف جذب مشاركت و سرمايه­گذاري شركت­هاي خارجي در زمينه جوان­سازي و بهينه ­سازي تجهيزات واحدهاي بخاري نيروگاه خبر داد و گفت: در اين ارتباط مذاكراتي با نمايندگان چندين شركت خارجي انجام و با يك شركت توافقاتي نيز حاصل شد.

      نعمتی با بيان اينكه طرح توسعه بلوك سيكل ­تركيبي نيروگاه نكا در وزارت نيرو به تصويب رسيده  اظهار داشت: احداث نيروگاه جديد فرآيندي طولاني را مي­طلبد و ايجاد زيرساخت­هاي لازم آن حدود 30 تا 35 درصد هزينه را به خود اختصاص مي­دهد، لذا بدليل فراهم بودن اين زيرساخت­ها در اين نيروگاه و با پيشنهاد و پيگيري­ها، طرح توسعه بلوك سيكل­تركيبي در وزارت نيرو به تصويب رسيد و مقرر شد در فاز اول اجراي اين طرح دو واحد گازي جديد ارتقاء يافته نسل V94.2  و كاملاً بومي­سازي شده، هر يك به ظرفيت 162 مگاوات احداث گردد كه با اجراي اين طرح، ظرفيت اسمي نيروگاه 324 مگاوات افزايش    مي­يابد. 

       وي با اشاره به تداوم موفقيت­هاي نيروگاه گفت: اين نيروگاه در دوران دفاع مقدس 33 شهيد تقديم آرمان­هاي انقلاب نمود و 25 شهيد در سه مرحله بمباران دشمن بعثي در اينجا به درجه رفيع شهادت نائل آمدند، لذا از بركت شهدا، معنويت خاصي در نيروگاه حكمفرماست.

      در ادامه رؤساي سازمان تبليغات اسلامي، آب و فاضلاب شهري، دادگستري وامور توزيع برق نكا گزارشي از عملكرد دستگاه متبوع خود ارائه نمودند.

      و در پايان مهندس عبدالجواد توحيدي مقدم فرماندار نكا مردم ايران را بهترين مردمان و شايسته بهترين خدمات دانست و بر تلاش بيشتر آحاد مسئولان براي خدمت به مردم و تلاش براي اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي تأكيد كرد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها