آخرین اخبار :
کد خبر : 46335 چهارشنبه 15 فروردين 1403 محیط زیست و منابع طبیعی

حال ناخوش کهنسال ترین درخت چنار کجور مازندران

درخت بیش از ۷۰۰ ساله چنار روستای " کینج " از توابع بخش کجور نوشهر سال ها است که حال روز خوشی ندارد و در آستانه نابودی است

این گونه ارزشمند گرانبها ، خوش قد و قامت تعدادی از شاخه های آن از گذشته نه چندان دور به علت باد و بوران برف سنگین و  خشکیدگی به  زمین افتاد و صحنه های دردناکی برای مردمان این دیار  که سال ها در کنار و سایه سار آن  روزگاری را سپری می کردند ، رقم زد.

آنچه از گذشته در خاطره ها به یادگار مانده این حکایت است که قدیمی ترها  همان هایی که کاشتند تا دیگران بخورند و این گونه ارزشمند هم در آن زمان از سوی اهالی این روستا در  کنار جوی آب غرس شد تا بلکه روزی فرا رسد مردمان این سرزمین از سایه آن بهره و لذت ببرند .

کینج ، تنهای روستای بخش کجور مازندران است که به درخت چنارش می شناسند. چرا که این در خت در دل این روستا  قامت بر افراشته و چون  سایه بانی  چتر مانند  بر فراز آسمان زیبایی خاصی به این روستا ارزانی بخشیده است .
نکته مهم تر آنکه به علت قطور بودن تنه و شاخه های آن   تا شعاع چند متری سایه گسترانیده است و این مکان را به یک نقطه ای برای دور همی ، دید و بازدید اهالی و حتی برگزاری بسیاری از آیین های سنتی مانند جشن های عروسی و مذهبی تبدیل کرده است .

در آذر ماه سال ۱۳۹۵ بود که ثبت این  درخت بیش از ۷۰۰ ساله در فهرست آثار ملی رسانه ای شده بود و موجی از شادمانی میان اهالی این روستا ایجاد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و  گردشگری وقت آن زمان به رسانه ها گزارش داد  این درخت به شماره ۳۳۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده  و مهم ترین هدف ثبت ملی این در خت به قطر حدود ۲۰ متر تنه و  به طول حدود  ۱۰ تا ۲۰ متر شاخه های آن  حفظ و صیانت این گونه ارزشمند با همکاری و همیاری شوراها بوده است در حالی که با گذشت نزدیک به هشت سال از این اتفاق مبارک ،  این درخت فقط نام ثبت ملی را به یدک می کشد  و متاسفانه روز به روز اوضاع خوبی ندارد و هم اینک اهالی این روستا نگرانند که این درخت کهنسال خزان ، در سال های آتی بهار دیگر نبیند و بمیرد چرا که تنها دلخوشی آنان در این روستا همین درخت چنار است.

نکته حائز اهمیت اینجاست بسیاری از گردشگران طبیعت دوست زمانی که از این روستا دیدن می کنند با دیدن این درخت تنومند شگفت زده می شوند و در کنار و محیط داخل این در خت که شکافی سال های دور ایجاد شده رفته و تصاویر دسته جمعی و استوری می گیرند .

امیدوارم روزی فرا برسد مسوولان محلی ، استانی و کشوری برای حفظ این گونه ارزشمند گرانبها و جلوگیری از نابودی آن تدابیری بیندیشند

زکی پور خبرنگار ایرنا 
فرستنده عبدالمحمدی 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها