آخرین اخبار :
کد خبر : 46161 چهارشنبه 25 بهمن 1402 سیاست

«فساد اداری و اقتصادی در ایران» موضوع مناظره دانشجویان مازندرانی

مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی ایران میان تیم‌های شهید مفتح از دانشگاه مازندران و ذوالفقار از دانشگاه پیام نور رامسر و علوم‌پزشکی ساری واحد رامسر با گزاره «فساد اداری و اقتصادی در ایران ریشه ساختاری دارد» در سالن باقرالعلوم دانشکده علوم انسانی پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد.

مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، ۲۵ بهمن ماه با رقابت ۱۰ تیم از دانشگاه‌های استان مازندران به‌صورت هم‌زمان در دو سالن آمفی‌تئاتر و سالن باقرالعلوم دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

شیرعلی‌پور از تیم موافق درباره گزاره این مناظره گفت: فساد اقتصادی و اداری ریشه بروکراسی دارد و عامل اصلی آنها ساختار ادارات ما است که دچار مشکل و منبع فساد است، این ساختار توسط قوانین ساخته می‌شود که بروکراسی فرسوده ما که کاغدبازی و امضای طلایی نمونه آن هستند.

وی ادامه داد: همین امر باعث هدررفت بیت المال می‌شود. اگر در یک سیستم قوانین درست تعریف و اجرا شود امکان اجرای فساد اقتصادی نیست.

حسین عباس‌پور سخنران تیم مخالف با بیان اینکه فساد ساختاری یعنی مسئول یا کارمندی از ظرفیت ساختار برای رسیدن به امیال خود کمک گیرد، با طرح سوالی گفت: آیا عامل بازدارنده در کشور وجود ندارد؟ فعالیت نهادهای ناظر و خروجی اجرای قوانین نشان می‌دهد که بانی فساد تلاش نمی‌کند تا جلوی آن را بگیرد. درباره قانون شفافیت باید بدانیم تا کجا باید شفافیت وجود داشته باشد، چراکه برخی مسائل نباید عمومی شوند و جنبه امنیت ملی دارند.

سخنران دوم تیم ذوالفقار، علی ابراهیمی در پاسخ گفت: فساد ریشه ساختاری دارد و نه سیستماتیک، یعنی ساختار دچار فساد می‌شود و به ذات فاسد نیست و به مرور به افراد اجازه فساد می‌داد که نوعی حفره در قانون است. مشکلات قانون به اینجا ختم نمی‌شود و حفره‌های قانونی، انحصارطلبی، پیچیدگی‌ها و بروکراسی و مواردی از این دست دیگر مشکلات این حوزه هستند.

شمسی از تیم شهید مفتح بیان کرد: ابتدا باید تعریف درستی از ساختار داشته باشیم تا ایرادات آن را مطرح کنیم.

ابراهیمی سخنران تیم ذوالفقار گفت: اساس ساختار قانون است و در مقام نخست قانون اساسی و در دیگر مقام‌ها باقی قوانین تعیین می‌کند.

وی تصریح کرد: ساختار فسادزا یعنی حفره‌های قانونی باعث فساد می‌شوند، یعنی بیمار نیست اما در برخی نقاط در حال فسادزایی است.

سخنران دیگر تیم شهید مفتح گفت: فساد باید در چارچوب با تعاریف ویژه تعریف شود.

شیرعلی‌پور سخنران تیم موافق درباره آثار فساد مالی بر اقتصاد اظهار کرد: ساختار به معنای آن بخش از قوانینی است که بستر را شکل می‌دهد.

ابراهیمی نیز گفت: فساد هر راهی خارج از عدالت و راه مصالح ملی است.

شمسی نماینده تیم مخالف اظهار کرد: تعاریف نباید بر مبنای ایده‌آلگرایی باشد، باید قابلیت اجرا در سطح کشور را داشته باشد. موارد متعدد داریم که ساختار علیه فساد به پا خاست.

هیات داوران پس از اتخاذ آراء، تیم ذوالفقار را به‌عنوان تیم برنده بخش استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران انتخاب کردند. قابل ذکر است، در این دوره از مسابقات مازندران دو سهم در سطح ملی دارد و هر دو تیم فینالیست به مسابقات سطح ملی راه می‌یابند.

در پایان این مسابقات، با اهدای لوح از تیم برگزیده و هیات داوران تجلیل شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها