شنبه، 27 آبان 96 ساعت 09:49 ق.ظ / Sat, 2017 November 18
به افق ساری
اذان صبح: 05:10
طلوع خورشید: 06:38
اذان ظهر: 11:43
غروب خورشید: 16:47
اذان مغرب: 17:07

- عمومی - 14آبان روز مازندران گَلیَن نماد وحدت و وفاق

تبلیغات

14آبان روز مازندران گَلیَن نماد وحدت و وفاق

تاریخ 12 آبان 1396 ساعت 16:37:38
کد خبر: 031857
14آبان را در پیش رو داریم این روز توسط شورای فرهنگ عمومی روز مازندران مصوب شده است و در این چند سال فعالیت های فرهنگی در گرامی داشت این روز در گوشه و کنار استان مازندران برگزار می شود امید است که ماحصل این فعالیت ها به تحکیم وحدت و هویت فرهنگی و احیای سنت های فراموش شده منتهج شود.

مردم و مسوولین شهری و استانی گَلیَن

14آبان را در پیش رو داریم این روز توسط شورای فرهنگ عمومی روز مازندران مصوب شده است و در این چند سال فعالیت های فرهنگی در گرامی داشت این روز در گوشه و کنار استان مازندران برگزار می شود امید است که ماحصل این فعالیت ها به تحکیم وحدت و هویت فرهنگی و احیای سنت های فراموش شده منتهج شود. امسال شورای سیاستگذاری گرامی داشت روز مازندران جدی تر به این مقوله وارد شده است با فراخوان و دعوت از همه ی گروه ها و مردم مازندران با این شعار که هر مازنی دوستدار فرهنگ و آیین های محلی می تواند با ابتکار و سلیقه ی خود برای بسط و گسترش ارزش های بومی برنامه تعریف و اجرا کند ،این حرکت شایسته درخور تحسین وستایس است انشاالله در سال های بعد نیز این کارادامه یابد.
مازندران برای آباد شدن ، رشد و توسعه نیاز به همکاری ،همدلی و مساعدت تک تک ما شهروندان این دیار دارد مردم مازندران همانند سایر هموطنان مشکلات اوایل انقلاب ،دوران جنگ ،دوران سازندگی و همچنین دوران تحریم ، تهدیدو... را پشت سر گذاشتند و در حال حاضر هم با هزار و یک از مشکلات عدیده ی زندگی دست و پنجه نرم می کنند، در کنار این همه مشکلات آنچه بیش از همه برای مردم استان مازندران آزار دهنده است عدم وفاق و همدلی و وحدت میان مسوولین است.


انسان ها به عنوان موجودات اجتماعی همواره در طول تاریخ به همکاری به عنوان پیش نیازی برای ایجاد زندگی جمعی توجه داشته اند در جوامع مدرن همکاری و تعاون بخشی از مسوولیت ها ی سیستماتیک اجتماعی به شمار می رود و بدون آن جامعه به تعالی و رشد نمی رسد.
الگوی مدینه فاضله افلاطون رابطه وابستگی متقابل انسان وجامعه و ضرورت ایجاد وحدت در روابط اجتماعی آن به شمار می رود. ارسطو تعاون انسان ها را در جامعه ابتدای ترین و عمیق ترین رابطه اجتماعی و علت اصلی تکوین مدینه و جامعه می داند. ابن خلدون معتقد است که بدون همکاری و همبستگی و تعاون ،بقای جامعه امکانپذیر نخواهد بود این اندیشمند اسلامی انگیزه ی گرایش انسان به اجتماع را بعد از تامین نیازهای اولیه مادی،نیاز به امنیت و مصون بودن از آسیب و خطرات و تهدیدات محیط و سلطه گران و... می داند. ژان ژاک روسو در رساله "قرارداد اجتماعی " خود اندیشه "خیر مشترک"را برای افراد جامعه مطرح می کند او با طرح این فکر در واقع می خواست بگوید که در صورت گرایش جامعه به انزوا ،زندگی افراد آن معیوب خواهد بود و رابطه انسان و همنوعانش را یک ارتباط ارگانیک یا انداموار می داند.


نظریه پردازان و جامعه شناسان مشهور مانند پارسونز،آنتونی گیدنز،ایمیل دورکیم و... همگی بر نقش تعاون و همبستگی در جامعه تاکید داشته اند و آن را عامل اصلی مشارکت های گروهی دانستند که می تواند جامعه را از حالت رکود و ایستایی به حالت فعال و دینامکی تبدیل کند.به عنوان مثال هانیل لانگ می گوید:هر کدام از ما فردی برای خود و فردی برای جامعه هستیم ،همه ما باید خودمان و دیگران را درک کنیم و از دیگران و از خودمان مراقبت کنیم.


در قرآن کریم همبستگی و وحدت از جایگاه خاصی برخوردار است. خداوند متعال در سوره آل عمران آیه 103 انسان ها را به سوی وحدت و یکپارچگی دعوت می کند و در جایی دیگر می فرماید :در نیکوکاری و پرهیزکاری یکدیگر را یاری کنید و در گناه و تجاوز ،به یکدیگر یاری نرسانید. آموزه ها ،دستورها و تاکید های دین اسلام بر کمک به همنوعان ،همکاری در کارهای نیک و یاری رساندن به نیازمندان است. در صدر اسلام ،تعاون و همیاری مسلمانان به طور وسیع گسترش یافت در حقیقت این تعاون و همکاری ،سرمایه ای اجتماعی از اخلاق ،مسوولیت پذیری ،وجدان کاری و احترام به دیگران بود.


پیامبر اکرم پس از مهاجرت از مکه به مدینه ،بین مهاجران و انصار عقد برادری بست تا مهاجران که هیچ بضاعتی نداشتند ،از امکانات اقتصادی دیگران استفاده کنند این تحول بزرگ ،حاصل ایجاد سرمایه اجتماعی بود که پیامبر اکرم ایجاد نمود. حضرت محمد (ص) فرمود:مومنان برادرند و نیاز های یکدیگر را برآورده می کنند و خداوند نیاز آنها را برطرف می سازد. پیامبر اسلام پدیده های نابهنجار اجتماعی را خوب درک کرده بود و در راستای بهبود وضعیت اجتماعی مردم تلاش می ورزید هیچ پیامبری به اندازه پیامبر اسلام در راستای انسجام و همبستگی اجتماعی در جامعه تلاش نکرده است.


و اما در مازندران بیکاری ،اشتغال، آلودگی سفره های زیر زمینی و پسماند و... چالش هایی است که ما را تهدید می کند اما به نظر من ابر چالش مازندران عدم وفاق و همبستگی و همدلی است که پیش نیازی برای رفع مشکلات عدیده ی مازندران است.


لذا من به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ مازندران لازم دیدم که برای وحدت و وفاق مردم و مسوولین کمپینی را نام #گَلیَن راه اندازی کنم که هدف آن همدلی و همبستگی بیشتر بین مردم و مسوولین مازندران است .

چرا # گَلیَن ؟
گلین نماد ایثار و فداکاری در دفاع مقدس
روستای #گلین در دور ترین شهرستان از مرکز استان و در فاصله 80 کیلومتری در ارتفاعات رامسر واقع شده است ،مسوولان باید صدای دورترین نقاط استان را بشنوند و خدمت رسانی یکسانی به نقاط دور یا نزدیک داشته باشند.


روستای گلین با دارا بودن 50خانوار در سال ۱۳۵۹ ،13 شهید را تقدیم انقلاب و ایران عزیز کرده است، گلین نماد ایثار و فداکاری است ،شهدای این دیار جانشان را برای روستای خود و شهر خودشان فدا نکردند بلکه برای تمامیت ارضی و سربلندی ملت ایران با عزت فدا نموده اند و این درسی است که باید ما مردم و مسوولین باید از مکتب شهدا یاد بگیریم و با عدم وفاق و بخشی نگری بزرگترین مانع سر راه توسعه استان نباشیم.


روستای گلین تا چهار دهه‌ی قبل یک روستای خودکفا بوده که نیازی به شهر نداشت، بلکه شهر نیازمندی هایش را از این روستا فراهم می کرد. رویکرد مهاجرت #گلین را نیز درنوردید و فرزندانش برای ادامه تحصیل راهی شهرها شدند. هم اکنون گلین گاهی در طول سال خالی از سکنه است انشاالله با برنامه ریزی و تلاش مسوولان روزی شاهد رشد جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها (کانون تولید و ارزش آفرینی) باشیم .


#گلین با تمامی دور بودنش از مرکز شهرستان و مرکز ایران تعداد زیادی متخصص با تحصیلات عالی به کشور تحویل داده است.
این متخصصان نماد سخت کوشی و تعهد هستند.
امروز #گَلیَن به عنوان نماد وفاق و وحدت مردم و مسوولین صدای مردم گلوگاه ،رامسر،بهشهر،تنکابن،نکا،چالوس،قائمشهر،نوشهر،سوادکوه،نور،بابلسر،
محمودآباد،آمل،بابل و ساری است. بعد از گذشت نزدیک به 4 دهه از انقلاب #گَلیَن اعلام می کند: تضییع حقوق دیگران ممنوع، تقسیم ناعادلانه تسهیلات و... ممنوع، دامن زدن به اختلافات شهری ممنوع، بخشی نگری ممنوع، و لابی گری ممنوع.... مشکلات و صدای مردم عزیز غرب مازندران باید از زبان مسوولان و نمایندگان شرق مازندران شنیده شود و زبان و کلام مسوولان و نمایندگان غرب مازندران باید صدای مردم عزیز شرق مازندران باشد گَلیَن برابر است با مازندران و مازندران یک کلیت به هم پیوسته است.


گلین یک روستا با ساختار مساکن بومی است. این روستا را باید بتوان با همان ساختار حفظ و به جهان عرضه کرد.


که مازندران شهر ما یاد باد ____ همیشه بر و بومش آباد باد
که در بوستانش همیشه گلست ____ به کوه اندرون لاله و سنبلست
هوا خوشگوار و زمین پرنگار ____ نه گرم و نه سرد و همیشه بهار
نوازنده بلبل به باغ اندرون ____ گرازنده آهو به راغ اندرون
همیشه بیاساید از خفت و خوی ____ همه ساله هرجای رنگست و بوی
گلابست گویی به جویش روان ____ همی شاد گردد ز بویش روان
دی و بهمن و آذر و فرودین ____ همیشه پر از لاله بینی زمین
همه ساله خندان لب جویبار ____ به هر جای باز شکاری به کار
سراسر همه کشور آراسته ____ ز دیبا و دینار وز خواسته
بتان پرستنده با تاج زر ____ همه نامداران به زرین کمر

علی اصغر زارع مرسی 

فعال رسانه ای 

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نام و نام خانوادگی، ایمیل و وب‌سایت اختیاری می‌باشد.