آخرین اخبار :
کد خبر : 8281 سه شنبه 1 آبان 1397 اجتماعی
نارضایتی مردم ساری از کمپ سگ‌های ولگرد و معضلات زیست‌محیطی

از پارک و شهربازی تا لانه سگ‌ها+تصاویر

منابع طبیعی یک‌هزار و 200 هکتار از اراضی جنگلی نزدیک به شهر را به شهرداری ساری برای ایجاد پارک و شهربازی داد اما هم‌اکنون آنجا تبدیل به لانه سگ‌های ولگرد شده که با بدترین شیوه نگهداری می‌شوند و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای اهالی روستای سنگتراشان به‌وجود آمده است.

شهرداری‌ها باید محلی را برای کنترل حیوانات ولگرد نظیر سگ‌ها در نظر بگیرند تا از انتقال هرگونه بیماری جلوگیری کنند و این محل باید در خارج از محدوده و در مناطق واجد مشخصات خاص باشد.

شهرداری ساری اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مرکز استان کرده و آن را به یک پیمانکار خصوصی واگذار کرده است.

پیمانکار مربوطه اقدام به نگهداری سگ‌های ولگرد در جنگلی در نزدیکی روستای سنگتراشان کرده اما مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای مردم منطقه به‌وجود آورده است.

* نگرانی مردم و راهپیمایی اعتراضی

عضو شورای اسلامی روستای سنگتراشان ساری به خبرنگار فارس، گفت: اهالی روستای سنگتراشان از اسکان دادن سگ‌های ولگرد در مکانی در بطن طبیعت که تفریح‌گاه مردم در مناسبت‌ها بود، معترض هستند.

رضا گلی افزود: مردم از آلودگی‌های محل نگهداری سگ وانتقال بیماری‌ها ابراز نارضایتی و چند بار به مسؤولان مراجعه کردند اما پاسخی نشنیدند.

وی بیان کرد: شورا و دهیاری مانع اعتراض مردم شدند تا با روال قانونی این مسئله حل شود اما با گذشت 6 ماه کاسه صبرشان لبریز شد مردم به ما گفتند عرضه ندارید، خودمان تکلیف‌مان را روشن می‌کنیم، بنابراین تصمیم گرفتند با راهپیمایی در محل کمپ سگ‌ها اعتراض خود را نشان دادند.

عضو شورای اسلامی روستای سنگتراشان ساری با بیان اینکه محل نگهداری سگ‌ها نزدیک به روستای سنگتراشان است، تصریح کرد: جوانان و نوجوانان برای گذرندان اوقات فراغت به این منطقه می‌روند اما این مسئله موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

گلی با اعلام اینکه شهرداری از پیمانکار حمایت می‌کند، بیان کرد: از 400 نفر از اهالی روستا برای جمع‌آوری سگ‌ها امضا گرفته شد و این طومار را به مسؤولان مربوطه نشان دادیم.

 

 

* در معرض بسیاری از بیماری‌ها هستیم

یکی دیگر از اهالی روستای سنگتراشان به خبرنگار فارس، اظهار کرد: سگ یا هر حیوان حق زیستن دارد اما باید در جایی نگهداری شود که مزاحم کسی نباشد و شرایط بهداشتی مناسبی داشته باشد.

علی‌بابا علیزاده افزود: سال گذشته می‌خواستند در یک قسمت از محل لانه سگ درست کنند اما دهیار اعتراض کرد و دادستان وقت دهیار را دو شب بازداشت کرد.

وی گفت: در حال حاضر لانه سگ را در فاصله یک کیلومتری با قدرت بیشتری درست کردند، می‌خواهیم برای تفریح و سرگرمی به جنگل برویم اما منطقه فوق‌االعاده بدبو شده است.

علیزاده ادامه داد: سگ‌هایی که می‌میرند را به‌صورت غیربهداشتی دفن می‌کنند، اهالی محل دفن سگ را درآوردند و به مسؤولان مربوطه نشان دادند، آنها هم از پیمانکار تعهد گرفتند که بهداشت را رعایت کنند، اما در عمل چیزی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمعه به‌صورت خودجوش اعتراض کردیم، اضافه کرد: ما روستایی‌ها با جنگل زندگی می‌کنیم، جنگل محیط زیست ماست، اینجا محیطی نیست که در آن سگ نگهداری شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: سگ‌ها را به منظقه دیگری ببرند تا آزارش به کسی نرسد، در این مکان 400 سگ نگهداری می‌شود و ما در معرض بسیاری از بیماری‌ها هستیم.

* آنجا را خراب خواهیم کرد

امام جماعت روستای سنگتراشان ساری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه این جنگل نزدیک به شهر و بام شهر محسوب می‌شود، اظهار کرد: این جنگل به 10 روستا متصل است که نزدیک‌ترین روستا به آن سنگتراشان است.

حجت‌الاسلام ابراهیم نادری گفت: یک‌هزار و 200 هکتاری که از طرف منابع طبیعی به شهرداری داده شد، قرار بود پارکی ایجاد شود که در خاورمیانه تک باشد اما الان تبدیل به محل نگهداری سگ شده است.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کارخوبی است، افزود: اما چرا سگ‌ها در جایی که محل تفریح مردم، اردوهای دانش‌آموزان و کانون و محل ورزش کردن اهالی روستا بود، نگهداری می‌شوند.

نادری با اشاره به اینکه چشمه‌های ما که نزدیک این مکان بود، آلوده شده، تصریح کرد: یک‌سال پیش می‌خواستند سگ‌ها را نزدیک روستا بیاورند اما دهیار نگذاشت و او را 2 روز بازداشت کردند، حتی اجازه حرف زدن به ما نمی‌دادند.

وی تأکید کرد: مردم روستای سنگتراشان برخلاف باور عمومی مردمانی صبور هستند و در طول این یکسال رأفت به خرج دادند.

امام جماعت روستای سنگتراشان ساری با بیان اینکه منابع طبیعی هم حکم تخلیه سگ‌ها را داده است، گفت: روز جمعه مردم به‌صورت مسالمت‌آمیز به محل نگهداری سگ‌ها رفتند و اعتراض کردند.

نادری یادآور شد: دادستان حکم تخلیه را صادر کرده و ما اهالی منتظر شهرداری هستیم که این منطقه را تخلیه کند، اگر این اتفاق نیفتد، آنجا را خراب خواهیم کرد.

 

 

* جنگل بوی تعفن می‌دهد

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: چند وقت پیش با خانواده برای تفریح به آن مکان رفتم، شاید بیش از 20 سگ دور ما را گرفتند و موجب وحشت ما شدند.

وی افزود: سگ‌های ولگرد از جاهای دیگر نیز به مکان نگهداری سگ می‌آیند، جنگل بوی تعفن می‌دهد.

این بومی روستای سنگتراشان گفت: پیمانکاری که سگ‌ها را نگهداری می‌کند، از هیچ ارگان دولتی مجوز ندارد.

 

 

وی بیان کرد: محل نگهداری سگ‌ها در گذشته محل خاص تفریحی ما بود اما الان تا 500 متری این مکان بوی تعفن می‌دهد و چشمه بالادست آلوده شده است.

 

 

* شهرداری باید محل نگهداری سگ‌ها را تغییر دهد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مرکز خدمات شهری شهرداری برای مدیریت سگ‌های ولگرد که موجب آسیب‌های بهداشتی شهر می‌شود و اصولاً جزو شرح وظیفه شهردار است، باید این موضوع را ساماندهی و مدیریت کند.

کوروش یوسفی گفت: شهرداری سگ‌های ولگرد را به منظقه سیکوه‌تپه در 12 کیلومتری شهر ساری انتقال داده است.

 

 

وی با بیان اینکه معترضان اصلی طبیعت‌دوستان و اهالی روستای سنگتراشان هستند، افزود: منابع طبیعی یک‌هزار و 200 هکتار از این اراضی جنگلی را تحویل شهرداری ساری برای ایجاد شهربازی و پارک داده که این پارک در کشور و استان نمونه باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری تأکید کرد: اهالی روستای سنگتراشان که 4 هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر کسانی که اهل طبیعت و گردشگری هستند، به این قضیه معترض هستند.

یوسفی تأکید کرد: شهرداری باید سگ‌ها را به‌جای دیگری که معضلات بهداشتی و محیطی ایجاد نمی‌کند، ببرد تا به این منظقه گردشگری آسیبی نرسد.

 

 

* این مکان حداقل امکانات یک کمپ را ندارد

یک کارشناس محیط مرکز بهداشت اظهار کرد: نگهداری سگ‌های ولگرد در نزدیکی روستا و در جنگل موجب خطرات روانی برای اهالی روستا می‌‌شود.

وی افزود: این کمپ حصارکشی مناسبی ندارد و قرنطینه برای سگ‌های جمع‌آوری‌شده ندارد، این موضوع برای اهالی منطقه خطر ایجاد می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه این مکان حداقل امکانات محل نگهداری سگ را ندارد، تأکید کرد: محل نگهداری سگ‌ها حتی سرویس بهداشتی و آب برای پرسنل ندارد.

وی بیان کرد: سگ مریض باید معاینه و قرنطینه شود و سگ آلوده را از بین ببرند اما این اقدامات در آنجا انجام نمی‌شود.

این کارشناس گفت: بیماری مشترک بین انسان وسگ بیماری هاری است که درمان ندارد.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب آن منطقه بهسازی نشده است، خاطرنشان کرد: بیشتر مردم سنگتراشان از آب چشمه استفاده می‌کنند و چون فاضلاب آنجا سیستمی نیست، آب‌های زیرزمینی آلوده می‌شود.

وی تاکید کرد: فضولات این سگ‌ها به‌صورت بهداشتی دفع و به‌صورت صحیح جمع‌آوری نمی‌شود و همین موجب آلودگی خاک و هوا می‌شود.

به گزارش فارس، محل نگهداری سگ‌ها فاقد هرگونه پروانه نگهداری سگ‌های ولگرد بوده و تاکنون دامپزشکی هم به این کمپ ورود پیدا نکرده است.

گزارش: زینب علی‌نژاد افراچالی
خبرگزاری فارس مازندران

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها