آخرین اخبار :
کد خبر : 4326 پنج شنبه 22 شهريور 1397 فرهنگ

استاد یوسفی نیا از مفاخر تاریخ و فرهنگ و ادب مازندران به سفر ابدی رفت.

استاد یوسفی نیا از مفاخر تاریخ و فرهنگ و ادب مازندران به سفر ابدی رفت.

به گزارش خبر مازندران علی اصغر یوسفی نیا مورخ، محقق و مؤلف بنام مازندرانی است که چندین اثر برجسته در حوزه تاریخ و جغرافیای تاریخی مازندران غربی تألیف نموده‌است به سفر ابدی رفت.

از جمله آثار وی می‌توان کتاب‌های "تاریخ تنکابن (محال ثلاث)"، «مشروطه بی نقاب»، و "لنگای کهن (شهرهای کلارآباد، سلمانشهر و عباس آباد معاصر)"را نام برد. او در تدوین اثر گرانسنگ و پنج جلدی «فرهنگ واژگان تبری» به عنوان سرمولف نقش ممتاز و ویژه ای ایفا نمود

او در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در یکی از خانواده‌های سرشناس منطقه مازندران غربی، در روستای گل کوه از توابع شهرستان عباس‌آباد امروزی متولد شد. تحصیلات مقدماتی و دبیرستان خود را در همان منطقه سپری کرد و سپس برای امرار معاش شغل آموزگاری را برگزید.رخداد انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و فضای خاص روزهای پس از آن، موجب شد تا او به واسطه جایگاه اجتماعی خانواده خود در پیش از انقلاب، مورد تعقیب و آزار گرفته و در نهایت از آموزش و پرورش اخراج گردد.

 گوشه نشینی اجباری و آرامش خیال زندگی کشاورزی، فرصت بی نظیری فراهم ساخت تا ایشان با روش‌های تحقیق علمی و میدانی آثار ماندگاری در حیطه تاریخ و جغرافیای تاریخی منطقه خود و مازندران به رشته تحریر درآورد. در سال‌های اخیر جایگاه علمی ممتاز ایشان توانایی انکار را از دست‌اندرکاران فرهنگی وقت گرفت و در سال ۱۳۹۳ در همایشی از ایشان به عنوان چهره ماندگار فرهنگ مازندران تجلیل گردید..

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها