آخرین اخبار :
کد خبر : 3273 یکشنبه 7 مرداد 1397 فرهنگ
استاندار مازندران در اختتامیه جشنواره لیلم

موسیقی بومی بهترین ابزار برای مبارزه با تهاجم فرهنگی است

استاندار مازندران گفت : موسیقی بومی و محلی همراه با دیگر داشته های فرهنگی بهترین بستر و ابزار برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی و ایجاد نشاط در جامعه است.

محمد اسلامی در آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان با عنوان ' لیلم ' در ساری از موسیقی محلی به عنوان میراث فرهنگی هر منطقه یاد کرد و افزود : جاری سازی و زنده نگه داشتن ارث و میراث تاریخی و فرهنگی ایران زمین کاری بسیار ارزشمندی است.
وی با تاکید بر این که تهاجم فرهنگی تمام داشته های ملت ها را به یغما می برد ، گفت : ملتی در تاریخ باقی می ماند که میراث و ارزش هایش را حفظ کند و زنده نگه دارد و نسل به نسل آنها را انتقال دهد تا نشان دهد زنده و پویاست.
نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره لیلم علاوه بر این که کمک می کند این اصل و هدف محقق شود ، در حوزه موسیقی می تواند فضای مفرحی را برای خانواده های علاقه مند به این هنر به وجود بیاورد که در جای خود ارزشمند و ستودنی است.
اسلامی افزود : یکی از اقدامات و کارهای ارزشمندی که باید در این جشنواره ها مورد توجه قرار گیرد زنده نگه داشتن اصالت فرهنگی موسیقی محلی و محافظت آن از دستبرد ، تحریف و بدعت گذاری هایی است که می تواند به طرق مختلف از جمله ایجاد تغییر در نت های موسیقی به صورت موریانه آن را تخریب کند.
استاندار مازندران با استناد به وقایع تاریخی و ظهور و فروپاشی فرهنگی ملت ها ، اظهار داشت : هویت و تاریخ یک ملت همواره می تواند مورد تاراج واقع شود کما اینکه در گذشته هم چنین شده است ، اما غیرت و همت ایرانی و عناصر فرهیخته و فاخر ما در طول تاریخ همواره توانسته اند این میراث ها را حفظ کرده و تا به اینجا برسانند.
وی به شتاب تحولات فناورانه در جهان کنونی به عنوان تیغ دولبه یاد کرد و افزود : امروز در عصر انفجار اطلاعات و در عصر فضای مجازی نباید احساس کنیم که فضای مجازی غنای فرهنگی و متناسب با سلائق مردم به وجود می آورد بلکه این فضا می تواند بزرگ ترین آسیب و خطر برای فرهنگ و هنر ما باشد.
استاندار توضیح داد : نباید با نگاه صرف به این که فضای مجازی یک ابزار تکنولوژیک و پیشرفته است ، ساده اندیشانه از کنارش عبور کرده و به آسیب هایی که می تواند به فرهنگ ما وارد کند بی اعتنا باشیم ، بلکه باید با برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره لیلم تلاش کنیم از میراث فرهنگی و تاریخی خود حفاظت نماییم .
وی گفت : این جشنواره ها فرصت هایی را فراهم می آورند تا هنرمندان عرصه های گوناگون به طور زنده بتوانند هنر اصیل محلی ، ملی و منطقه ای را به دوستداران آن عرضه کنند و از این طریق در راه حفظ آن بکوشند.
سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان پس از پنج روز اجرای با حضور 320 هنرمند امشب با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد .
در این دور از جشنواره لیلم نوازندگانی از هشت استان و سه کشور همسایه شرکت داشتند که در سه بخش رقابت های فردی ، گروهی و اجراهای جنبی رقابت کردند.
شرکت کنندگان داخلی این جشنواره از مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی ، گیلان ، لرستان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شرکت کنندگان خارجی نیز از جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و افغانستان بودند.
مازندران با 129 هنرمند بیشترین شرکت کننده را در جشنواره سوم داشت و هنرمندان این استان در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت کردند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها