آخرین اخبار :
کد خبر : 3203 شنبه 23 تير 1397 اجتماعی
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

مسجد تاریخی سوخته شهر ساری مرمت می شود

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت که کار مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری که در آتش سوزی پنجشنبه شب دچار خسارت شد، بزودی از سر گرفته می شود. ‎

محمد حسن طالبیان در بازدید از مسجد جامع شهر ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : پس از آوار برداری و پاکسازی نخاله های برجا مانده از آتش سوزی از سوی شهرداری برنامه ریزی برای مرمت بخش های تاریخی مربوط به قاجاری و پهلوی در دستور کار میراث فرهنگی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد : بررسی اولیه نشان می دهد که بخش قاجاری فضای مسجد خسارت بیشتری دید و مرمت آن نیز نیاز به دقت نظر بیشتری دارد، ولی بخش پهلوی که بیشتر سقف آن بود، مرمتش به نسبت با سهولت بیشتری قابل اجراست.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی گفت که با تخلیه نخاله نقشه برداری برای مرمت در دستور کار قرار می گیرد، ولی پیش از این رخداد باید استحکام دیوارهای اصلی که شامل خشتی است مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار داده شود.
طالبیان اظهارداشت : اگر از نظر استحکام بنا دیوارهای مسجد مشکل داشته باشد، پیش از مرمت باید مقاوم سازی دیوارها انجام شود و پس از آن مرمت و بازسازی مطابق با نقشه پیگیری خواهد شد.
معاون میراث فرهنگی کشور آتش سوزی در مسجد جامع ساری و سایر مساجد تاریخی را ناشی از تصمیم لحظه ای هیات امناء دانست و گفت که هیات امناء برای تاسیسات مساجد تاریخی تصمیم لحظه ای بدون کار کارشناسی می گیرند و این کارکرد لحظه ای تاکنون مساجد تاریخی زیادی را در کشور با مشکل مواجه کرد.
طالبیان اظهارداشت : این در حالیست که هر تصمیم برای تاسیسات و سایر بخش های زیربنایی آثار تاریخی از جمله مساجد باید با نظارت متولیان انجام شود تا از حوادث ناگواری همانند مسجد جامع ساری پیشگیری شود.
وی اضافه کرد : به هر حال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با درخواست استاندارمازندران کمتر از 24 ساعت تیمی را برای کارشناسی و بررسی حادثه اعزام کرد و مرمت و بازسازی این آثار تاریخی و مذهبی در کمترین زمان در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت که باید از بارگذاری مازاد بر ظرفیت بافت تاریخی در شهر ساری جلوگیری شود و بخشی از حادثه مسجد جامع این شهر نیز از بارگذاری مازاد نشات گرفت.
طالبیان شهرداری و راه و شهرسازی را متولی اصلی در کنترل بارگذاری در بافت تاریخی و با ارزش دانست و از این نهاد ها خواست تا از بارگذاری مازاد جلوگیری کنند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها