آخرین اخبار :
کد خبر : 3180 یکشنبه 17 تير 1397 صنعت
نيروگاه شهيد سليمي نكا

برگزاري سمينار فضاي مجازي، فرصت­ها و تهديدات امنيتي- اخلاقي در نيروگاه نكا

به منظور ارتقاء آگاهی و مصون­سازي کاركنان از تهدیدات بالقوه ‌سایت­ها، شبكه­ های اجتماعی و تلفن­های همراه، سمیناری با عنوان « فضاي مجازي، فرصت­ها و تهديدات امنيتي- اخلاقي » درنيروگاه شهيدسليمي نكا برگزار شد.

برگزاري سمينار فضاي مجازي، فرصت­ها و تهديدات امنيتي- اخلاقي در نيروگاه نكا

      به منظور ارتقاء آگاهی و مصون­سازي کاركنان از تهدیدات بالقوه ‌سایت­ها، شبكه­ های اجتماعی و تلفن­های همراه، سمیناری با عنوان « فضاي مجازي، فرصت­ها و تهديدات امنيتي- اخلاقي » درنيروگاه شهيدسليمي نكا برگزار شد.

      در اين سمينار يك­روزه كه جمع زيادي از مديران و كارشناسان شركت حضور داشتند، ابتدا مسئول كميته امنیت اطلاعات نيروگاه در سخناني ضمن تشريح اهداف برگزاري سمينار به تاريخچه ورود كامپيوتر، اينترنت و فن­آوري­هاي نوين به ايران اشاره كرد و اظهار داشت: طبق آمار در سال 2017 حدود هفتاد درصد مردم ايران كاربر اينترنت بودند، كشور ما با 53 ميليون كاربر اينترنت ثابت و سيار از حيث فراواني كاربران رتبه شانزدهم دنيا را در اختيار دارد. 

      مهندس محمد داداشي مخاطرات فضاي مجازي را واقعي­تر و سخت­تر از فضاي واقعي ارزيابي كرد و افزود: با اين ضريب نفوذ بالا و حضور اكثريت مردم در عرصه فضاي مجازي، اين فضا عين فضاي حقيقي شده است و چيزي در اين فضا محرمانه باقي نمي­ماند. بنابراين آمار بالاي حضور جوانان و نوجوانان در عرصه فضاي مجازي و دسترسي كودكان زير هشت سال به گوشي موبايل و تبلت، تهديدات و چالش­هاي بالقوه­اي را درپي دارند كه نبايد از آن غفلت كرد.

     مدير گروه كامپيوتر شركت ضمن بر شمردن مزايا و فرصت­هاي حوزه فناوري اطلاعات، تصريح كرد: در كنار فوايدي كه در اين عرصه وجود دارد با توجه به اهداف خصمانه دول استكباري و همچنين تفاوت ايدئولوژي غرب با جوامع اسلامي، استفاده بدون قيد و شرط از اين ابزارها موجب كمرنگ شدن ارزش­ها، تضعيف اعتقادات، از بين رفتن فرهنگ­هاي خرد،رهنگدن ارزشيد دارد غفلت كرد ند ميني كوچكرد و تصريح نمود:  به خطر افتادن حقوق مادي و معنوي، نقض حريم­هاي خصوصي، گسترش محصولات مخرب فرهنگي، ترويج فرهنگ منحط غرب، انزواي اجتماعي، افسردگي، بحران هويت و شكاف بين نسلي مي شود و نبايد از تهديدات اين بخش غفلت كرد.

      وي با اشاره به تقسيم­بندي وب، از وب پنهان به عنوان بستر فعاليت افراد سودجو و هكرها يادكرد و گفت: 96 درصد وب را وب عميق يا پنهان تشكيل مي­دهد كه عموم مردم به آن دسترسي ندارند و در اختيار افرادي است كه فعاليت­هاي آنان قابل شناسايي و رديابي نيست. 

      مهندس داداشي در پايان، ضمن توصيه به استفاده از پيام­رسان­هاي داخلي و تأكيد بر جدي گرفتن مقوله امنيت در فضاي سايبري، خاطرنشان كرد: از ذخيره­سازي اطلاعات كاربران، طراحي حملات تروريستي، پاك­شدن خودكار پيام، غير قابل فيلتر شدن، سهولت هك شدن، قابل رديابي نبودن هكرها، عدم امكان برقراري تماس صوتي و انجام ندادن تراكنش­هاي مالي مي­توان به عنوان بخشي از معايب پيام­رسان تلگرام ياد كرد. 

      سپس دكتر معافي در سخناني ضمن هشدار در خصوص تهديدات فضاي مجازي اظهار داشت: واقعيت اين است كه ما با يك نظام سلطه جهاني مواجه هستيم كه بطور مدام و از طرق مختلف براي نفوذ در همه عرصه­هاي ارزشي انقلاب، ترويج اباحه­گري و تغيير سبك زندگي ايراني- اسلامي ما تلاش مي­كند.

      وي در ادامه بر اهميت تربيت فرزندان تأكيد كرد و گفت: دشمن بر فروپاشي كانون خانواده متمركز شده است بنابراين اولويت اول ما بايد بر تربيت فرزندان و حفظ فرهنگ اصيل اسلامي باشد.

      معافي همچنين مادر را محور خانواده و مرجع رسمي پاك و شرعي زايش جمعيت دانست و گفت: رابرت مرداك يهودي مي­گويد براي آسيب­زدن به ايران بايد مفهوم مادر به لجن كشيده شود به همين علت دشمنان در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفيت فضاي مجازي جايگاه مادري زنان جامعه ما را تضعيف و مادران آينده را به مدل تبديل كنند تا از طريق تغيير نگرش مادران به مقوله فرزندآوري اولاً مانع تولد فرزند و ازدياد جمعيت شوند و در ثاني از تربيت فرزندان اثرگذار در جامعه جلوگيري نمايند.

      وي در بخش ديگري از سخنانش با بكارگيري تعبير گاليوريست در تشريح اهداف رسانه­اي دشمنان، افزود: دشمنان ما با تشكيل ناتوي رسانه­اي خود را گاليور و قدرتمند جلوه مي­دهند و از طريق فضاي مجازي در تلاشند تا تفكري را ترويج كنند كه در آينده حاكمان ضعيف و لي­لي پوت­ها مصادر امور جوامع اسلامي را در اختيار بگيرند لذا در راستاي دستابي به اين اهداف است كه سيصد رسانه در طول شبانه­روز 7 هزار ساعت برنامه فارسي عليه كشور ما توليد و پخش مي­كنند.    

      در پايان معاون مالي و پشتيباني شركت تأكيدها و هشدارهاي مكرر مقام معظم رهبري را مؤيد اهميت و حساسيت بسيار زياد عرصه فضاي مجازي دانست و گفت: با توجه به مزايا و توسعه دامنه فعاليت­ فضاي مجازي در حوزه­هاي مختلف، امروزه استفاده از فضاي مجازي به يك ضرورت تبديل شده است. بنابراين براي استفاده بهينه از فرصت­ها و مصون ماندن از آسيب­ها و چالش­هاي عرصه فضاي مجازي، بايد شناخت جامعي از اين فضا داشته باشيم.

      فرهاد كريمي با بيان اينكه براساس آمار 89 درصد كاربران ايراني زير 25 سال سن دارند، بر ضرورت آشنايي خانواده­ ها با فضاي مجازي تأكيد كرد و افزود: با اين حضور گسترده جوانان كشور در عرصه فضاي مجازي، اگر والدين با اين فضا آشنايي نداشته باشند در همراهي با فرزندان خود دچار چالش خواهند شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها