آخرین اخبار :
کد خبر : 25020 چهارشنبه 1 مرداد 1399 محیط زیست و منابع طبیعی
هشدار مدیر "کمپین مخالفان انتقال آب خزر" به احداث یک سد جدید برای انتقال آب به سمنان

مرگ مازندران و شرق گلستان با ساخت سد فینسک

خدیجه گلین مقدم، مدیر "کمپین مخالفان انتقال اب خزر به کویر" با صدور یک بیانیه درباره ساخت سد فینسک برای آبرسانی به سمنان هشدار داد.

خدیجه گلین مقدم، مدیر "کمپین مخالفان انتقال اب خزر به کویر" با صدور یک بیانیه درباره ساخت سد فینسک برای آبرسانی به سمنان هشدار داد.
در این بیانیه با تاکید بر اینکه سد فینسک یکی از خطرسازترین سدهایی است که می‌تواند شرق استان مازندران را با بحرانِ جدی روبرو کند آمده است:« بر اساس نقشه‌‌‌ها، آب های زیرزمینی کل استان مازندران از لحاظ برداشت برای رفع نیاز کشاورزی منطقه در مرحله هشدار قرار دارد. این امر نشان‌دهنده آن است که مازندران در حال قرار‌گیری در لیست دشت های ممنوعه است.

از طرفی کویر نیز از سمت شرق در حال بلعیدن استان مازندران است. آنگاه با این وضعیت اسفبار چگونه ممکن است استانی که خود با مشکلات عمیق کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، بتواند با آبی که مورد نیاز مردم و کشاوزران خود است را به  کارخانجات تعطیل یا روبه تعطیلی استان سمنان بدهد تا آنها را پشتبانی کند؟»

او در انتها خطاب به استاندار، نمایندگان و مسوولان استان مازندران گفته است:« کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر، ضمن اعلام رسمی مخالفت خود با ساخت "سد فینسک" روی سرشاخه‌های تجن، آمادگی کامل خود را جهت هرگونه همکاری و همفکری با گروه (تلگرامی) "نه به سد فینسک" اعلام داشته و در این راستا از همه پتانسیل های فنی، کارشناسی و مردمی خود تا توقف کامل این طرح ویرانگر در اختیار دفاع از «تجن» و شرق مازندران قرار خواهد داد.»


متن کامل نامه در ادامه می آید:

به نام خدا
مردم عزیز ایران و شمال ایران به ویژه مردم مظلوم شرق مازندران
با سلام و احترام

همان طور که مطلعید متاسفانه مطالعات سد فینسک بر روی سرشاخه های "رود تجن" به اتمام رسیده است و مجوزهای زیست محیطی آن نیز از سوی عیسی کلانتری صادر و بودجه اجرای آن نیز در مجلس قبلی به تصویب رسیده است. هم‌چنین شنیده‌اید که این روزها دست‌اندرکاران ساخت سد مخرب فینسک در تلاشند تا عملیات اجرایی این سد را بر روی سرشاخه های آبی رود تجن آغاز کنند. سد فینسک یکی از خطرسازترین سدهایی است که می‌تواند شرق استان مازندران را با بحرانِ (ساختگی) جدی روبرو کند.

بر اساس نقشه‌‌‌ها، آب های زیرزمینی کل استان مازندران از لحاظ برداشت برای رفع نیاز کشاورزی منطقه در مرحله هشدار قرار دارد. این امر نشان‌دهنده آن است که مازندران در حال قرار‌گیری در لیست دشت های ممنوعه است. از طرفی کویر نیز از سمت شرق در حال بلعیدن استان مازندران است. آنگاه با این وضعیت اسفبار چگونه ممکن است استانی که خود با مشکلات عمیق کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، بتواند با آبی که مورد نیاز مردم و کشاوزران خود است را به  کارخانجات تعطیل یا روبه تعطیلی استان سمنان بدهد تا آنها را پشتبانی کند؟

سوالات :
۱- چرا صدها کارخانه در کویر سمنان احداث شده است؟ آیا مجوز دهندگان این کارخانجات نمی‌دانستند که مکان احداث کارخانه‌ها در ایران فقط در کنار سواحل دریاهای جنوب است نه جای دیگر.
۲- آن زمان که مقامات سمنانی با نام توسعه سراسیمه مجوز کارخانجات را یکی‌یکی صادر می‌کردند آیا به فکر پاسخگویی امروز بودند؟
۳- موضوعات انتقالات آب دریای خزر و سد فینسک به سمنان، موضوعاتی‌ست سیاسی و ربطی به مردم سمنان و نیاز آبی این استان ندارد. زیرا نیاز آبی استان سمنان با مدیریت درست آبهای موجود در استان فوق‌الذکر به راحتی قابل رفع است.
۴-  استان سمنان هم، وطن ماست و انتقال آب رود تجن با ساخت سد فینسک ممکن است در یک دوره‌ی کوتاهی برای آنها خوشحال کننده باشد، اما پس از سرآمدن این دوره‌ی کوتاه و بالا رفتن نیاز آبی و تقاضای بیشتر، به دلیل پاسخگو نبودن آب وارد شده از رود تجن، این استان هراسان و دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. آنگاه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی یکی‌یکی رخنمون خواهند شد. آن موقع چه کسی پاسخ این همه ندانم کاری‌های حاصل از بی‌تدبیری، سوء مدیریت یا سودجویی را خواهد داد؟

مردم نجیب و دلاور مازندران؛
می‌‌دانید که مقامات استان سمنان سال هاست که چشم طمع از آبهای سرشاخه‌های مازندران برنداشتند و بخش عظیمی از این سرشاخه ها را با هزار ترفند و اعمال نفوذ به سمنان برده‌اند و شرق مازندران را به سوی کویری شدن پیش برده‌اند. اینبار اما؛ با احداث سد فینسک ضربه مهلک‌تری به مازندران خواهند زد. سد فینسک شریان آبی رود تجن را به روی کشاورزان مازندران خواهد بست‌. آنگاه کشاورزان بدبخت‌تر از قبل خواهند شد و هم این سدِ تخریب‌گر، رگ‌های ورودی به دریاچه خزر را نیز خواهد بست و کاسپین که اکنون خود مخزن صدها بلکه هزاران مشکل است از درد و رنج به خود خواهد پیچید و آن زمان دیگر فریادرسی نیست که به فریادتان برسد.

با همه‌ی درد‌های موجودِ حاصل از سوء مدیریت و دردهایی که قرار است با احداث سد فینسک بر مازندران تحمیل شود.

کجا هستند مسئولان ارشد مازندران که به داد مردم و کشاورزان مظلومی برسند که صدایشان  در گلو شکسته است؟ جناب آقای استاندار؛ با این وضعیت بوجود آمده چه پاسخی دارید که به مردم بدهید و برای جلوگیری از ساخت سد فینسک چه اقداماتی کرده‌اید؟ نمایندگان مجلس دوره یازدهم ؛ چرا سکوت کرده‌اید؟ سازمان‌های حافظ امنیت مشخصا اداره کل اطلاعات استان مازندران؛ برای جلوگیری از ساخت سد مخرب فینسک که امنیت اجتماعی-اقتصادی و ... دو استان بلکه منطقه را در میان مدت به خطر می‌اندازد تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ استادان دانشگاه‌های مازندران به ویژه استادان دانشگاه مادر، کجا هستید و چه می‌کنید؟ مگر نمی‌بینید مازندران در حال پرپر شدن است؟ افسوس و دریغ از یک واکنش از سوی شما استادان دانشگاهها حتی در حد یک توییت ساده! آیا باز هم می‌خواهید سکوت کنید و از کنار این جنایت زیست محیطی به آسانی عبور کنید؟ باشد سکوت کنید.

اما بدانید سد فینسک که به بهره برداری برسد، شرق مازندران خواهد مرد. پس از آن مرکز  سپس غرب این استان و شرق گلستان نیز درگیر خواهد شد، آنگاه چه خواهید کرد؟ آیا مسئولیت شما استادان فقط تدریس در کلاس است و رسالت دیگری ندارید؟
یادآوری!

این‌جانب با همکاری صدها هزار نفر از مردم دوستدار ایران در داخل و خارج، اعم از کارشناسان، متخصصان، سازمان های مردم نهاد، نمایندگان دوره دهم مجلس، مقامات محلی، منطقه‌ای و کشوری در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۱۴ یعنی چهار سال قبل با تشکیل #کمپین_مخالفین_انتقال_آب_خزر_به_کویر با تمام قوا و تلاش بسیار و خون دلِ فراوان مافیای آب ایران را که در صدد انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران بوده و دانسته یا نادانسته نقشه نابودی شمال ایران، بلکه منطقه و کل ایران را کشیده بودند را با قاطعیت به عقب راندیم و طرح ضد‌ملی انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران را زمین‌گیر و اجازه ندادیم گام از گام بردارند و همچنان قاطعانه ایستاده‌ایم تا اگر کسی فکر تعرض به دریاچه خزر را در سر پروراند را سر جایش بنشانیم.

در سایه تلاش و اتحاد همگان و آگاهی بخشی مستمر هم اینک مخالفان "طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران" میلیون ها نفر هستند و امروز نیز اعلام می‌داریم که احداث سد فینسک، همان انتقال آب کاسپین به خارج از حوزه به روش غیر مستقیم است و تعرض به رود تجن، تعرض به دریاچه بسته‌ی کاسپین است‌.

از این رو کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر، ضمن اعلام رسمی مخالفت خود با ساخت سد فینسک روی سرشاخه‌های تجن، آمادگی کامل خود را جهت هرگونه همکاری و همفکری با گروه (تلگرامی) "نه به سد فینسک" اعلام داشته و در این راستا از همه پتانسیل های فنی، کارشناسی و مردمی خود تا توقف کامل این طرح ویرانگر در اختیار دفاع از «تجن» و شرق مازندران قرار خواهد داد. لذا به مدیران محترم گروه نه به سد فینسک پیشنهاد می‌شود در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور استاندار محترم، نمایندگان مجلس، مدیران کل ادارات اطلاعات، منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، بحران، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و برق و نمایندگان وزارت نیرو و تنی چند از کارشناسان و متخصصان خبره تشکیل تا با لغو مصوبه مجلس جلوی این طرح مخرب برای همیشه گرفته شود.

با تقدیم احترام
دکتر خدیجه گلین مقدم
مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر
۱۳۹۹/۴/۳۰

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها