آخرین اخبار :
کد خبر : 18633 چهارشنبه 3 مهر 1398 سیاست

157 روز مانده به دوم اسفند؛کاندیداهایی با طعم نذری !

در حالیکه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 157 روز باقی مانده حضور پر تعداد کاندیدای انتخابات در هیئتها و محافل و مجالس مذهبی و کمک های نقدی و جنسی آنها به عنوان کمک نذری در نخستین روزهای ماه محرم قوت گرفت و به نظر می رسد این روند تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

در حالیکه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 157 روز  باقی مانده حضور پر تعداد کاندیدای انتخابات در هیئتها و محافل و مجالس مذهبی و کمک های نقدی و جنسی آنها به عنوان کمک نذری در نخستین روزهای ماه محرم قوت گرفت و به نظر می رسد این روند تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.
البته نذری، فقط شام دادن و ناهاردادن هم نیست و برخی هم با کمکهای دیگر به هیات های مذهبی و تکایا و حسینیه ها و مساجد درصدد افزودن شعاع نفوذ و حوزه تاثیر خود هستند اما آیا تمام واقعیت، این می باشد؟
در حالی که بسیاری هیئتهای مذهبی در ایام عزاداری ماه محرم با صرف هزینههایی که بخشی از آن را نامزدهای انتخابات تامین می کنند اقدام به برگزاری مراسم  عزاداری و پذیرایی از میهمانان مینمایند اما در این بین برخی از مراکز خیریه ها بی نصیب از کمک کاندیداها  نیستند.
از سوی دیگر وزارت کشور هرگونه کمک کاندیداها به هیهات مذهبی را ممنوع اعلام کرده و آنرا جرم می داند.البته عنوانی که کلی گویی است و مثل پدیده خرید وفروش آرا که اثبات آن چندان راحت نیست و روندی که در سایه  فقدان نظام حزبی و شفافیت آراء و منابع مالی کاندیدها در حد یک بلوف سیاسی و مانور انتخاباتی ارزیابی می شود.اما گذشته از این مقدمه نگاهی به صفحه سیاست انتخاباتی در مازندران نشان می دهد که کماکان شهرستان ساری پر مساله و پرحادثه است.
مشخص نشدن شهردار ساری،فعالیت کاندیدای روحانی که از برخی کاندیداهای شهیر هم پیشی گرفته و با طرح شعارهای ضد فساد و عدالت خواهانه توانست سر زبانها بیفتد و نگاهها را به  خود جلب کند منتها باید درآینده  دید که با بازگشایی مدارس و دانشگاهها موج مطالبه گری دانشجویان از کاندیداها از حیث عدالت خواهی در کدام سمت و سو قرار دارد.
در اتفاقی دیگر با ورود نماینده ادوار پنجم و نهم ،تحولاتی در راه است و احتمال حمایت جریان عملگرایی از این نامزد در کنار نامزد منتظر و مستحضر به حمایت و عبور از فیلتر وجود دارد. 
برخی از اخبار حاکی از احتمال کاندیداتوری نماینده دوره اول و دوم  و نماینده دوره ششم  ساری به گـوش می رسد و او خود گفت نمی آیم و در حد یک حرف است.
در ساری همچنین یکی دو نفر از فرماندهان سابق ناجا در ستاد استان بنای ورود به انتخابات دارند که هریک خاستگاه جغرافیایی روستایی اثرگذار دارند اما دو نماینده فعلی همچنان مستحضر به آرای پایه خود و رضایت به کسب 20درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات دارند و خود را پیشاپیش بهارستان نشین می دانند.
برخی از خبرها از تشکیلات وابسته به جبهه انقلاب و اصولگرایان حکایت از تلاش برمعرفی فرد جوان برای ورود به عرصه انتخابات دارد.
در مرکز استان نگاه برخی از  اقشارطبقه متوسط و فن سالاران برحمایت از کاندیدای زن و حمایت افکارعمومی برای ورود یک خانم برای اولین بار به پارلمان از مرکز استان است و در همین حال عضو جدا شده از شورای سابق با آن یال و کوپالش بخشی از میدان را به دست گرفته است. 
در حوزه انتخابیه قائمشهر رقابت ها وارد فازجدیدتری شد و موضوع تیم نساجی هم به این روند اضافه شده است. در این حوزه اقبال دو نماینده فعلی تاحدودی کمرنگ شده است و رقبا با برشمردن نقاط ضعف آنان می خواهند فاصله خویش را کم کنند.
تعدد کاندیداها در سوادکوه و عدم حضور کاندیدایی جدی از جویبار دو پارامتر تعیین کننده به شمار می رود. 
در بابل هم افکار عمومی پس از اعلام آرای قطعی اعضای شورا که برخی از آنان بی ارتباط با نمایندگان فعلی و قبلی هم  نیستند به دنبال انحلال شورای شهر هستند موضوعی که بعید است اتفاق بیفتد. 
بازار نذری و ولیمه دادن یکی از کاندیداها خبرساز شده است البته رقابت بین بندپی ها با شهری ها و امیرکلایی ها وارد فاز جدیدی شده است.در این حوزه کاندیداهای جوان که بیشترشان جویای نام هستند به وفور دیده می شوند .
در بابل طیف جامعه روحانیت،بازنشستگان یکی از نهادهای خاص،نماینده اسبق و وابسته به جریان دولت بهار و دو نماینده فعلی درحال فعالیت و رایزنی هستند.
در آمل  کماکان نماینده فعلی  با  برخورداری از حمایت کانونهای سرمایه و اقتصاد و قومیت و تغییر نیافتن نماینده دولت در شهرستان مشکل جدی  را پیش روی ندارد البته اگر حواشی خانواده اش برای او ایجادحاشیه نکند.
در این حوزه  که رقابت ها طایفه ای و قبیلگی و قومی است علاوه برنماینده فعلی  دیگرکاندیداها از جمله یک کاندیدای زن،مدیرکل اسبق استانداری و دوسه تن از کاندیدای ادوار هم در حال فعالیتند.
از بهشهر و نکا هم خبرمی رسد که معاون اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان قصد ورود به صحنه را دارد .در عین حال نماینده فعلی هم با تحرک بخشی به فعالیتهای خود امیدواراست که بار دیگر راهی پارلمان شود. از این حوزه  یک تن از فرماندهان سابق و نماینده اسبق هم ورود جدی دارند.

نکایی ها هم که در دور قبل دوم شده بودند این بارهم بنا دارند با حمایت از کاندیدای سرشناس پس از ناکامی سه دوره بخت خودرا بیازمایند تا بلکه بتوانند کرسی سبزرنگ بهارستان را ازآن خود کنند. از گلوگاه چهره شاخصی ورود پیدا نکرده است. قابل ذکر اینکه اگر کاندیداهای اصلاح طلب در این چندشهر حوزه ی انتخابیه ی بهشهر یکی شوند و همه بر روی کاندیداتوری وی حمایت داشته باشند نماینده فعلی کاری از دستش بر نیامده و جایش را به رقیب خواهد داد و همینطور که گفته شد این مطلب با «اگر مگرها » همراه است !
در بابلسر هم برخی خبرها حکایت از ورود نماینده تکنوکرات اسبق به رقابت ها دارد که ورود او می تواند معادله انتخابات را دستخوش تغییرات جدی کند. در این حوزه یک عضو شورای شهربابلسر  هم با استعفا سخت مشغول فعالیت است و دوسه نفر دیگر هم درعرصه حضوردارند اماوضعیت نماینده فعلی چندان نگران کننده هم نیست. 
در نور، نماینده فعلی با حضور فعال در حوزه انتخابیه می خواهد باردیگر وارد پارلمان شود البته او رقیبان جدی دارد که این روزها فعالیتشان را تشدید بخشیدند از جمله نماینده سابق که با اتکا به داشته ها و تجربیات پیشین وارد عرصه شده است.
در حوزه نوشهرهم رقابتها بیشتر بین اعضای یک جریان خاص شهرستانی است که فرمان داده شد دوشادوش هم تا موسم تعیین صلاحیت ها جلو بروند تا امکان اجماع شکل گیرد در این حوزه یکی از فرمانداران سابق و رییس یک دانشگاه مهم در کنار برخی از کاندیداهای ادواری فعالیت دارند.
با افزایش کاندیداهای چالوسی امکان موفقیت دوباره نماینده فعلی کمرنگ می شود.
در تنکابن  اوضاع تاحدود بسیار زیادی فرق کرده است.حال فرزند یکی از سرداران و امیران شهید که یک زن هم است وارد فضا شده است و به نظر می تواند موج آفرین و رقیب جدی برای کاندیداهای حاضردرصحنه باشد. علاوه براین احتمالا نماینده دوره ششم هم وارد عرصه شود اما حال و روز نماینده فعلی هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ حواشی شکل گرفته  درباره حوزه کاری اش چندان خوش نیست و بیم از دست دادن کرسی در این دوره زیاد است.
اما با وجود باقی ماندن پنج ماه به انتخابات هنوز رهبران احزاب و گروههای سیاسی  در استان موضع انتخاباتی شفافی اتخاذ نکردند اما تنها یک خبر در لابه لای اخبار گم شده است  و آن اینکه تاکنون اسامی 300تن از کاندیداهای بالقوه جبهه اصولگرایی برای بررسی وارزیابی موقعیت و میزان موفقیت آنان به شورای هماهنگی جبهه متحداصولگرایان از سراسرکشور ارسال شد و این شورا درحال بررسی است امادرمازندران تنها خبری که چندروز پیش منتشرشد مربوط به انتخاب رئیس واعضای هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان  بود که برخی از فعالین سیاسی  و رسانه ای نسبت به حضور برخی از افراد در ترکیب شورا اعتراض جدی نشان دادند.با این حال این شورا درباره انتخابات پیش روی مجلس موضعگیری آشکار از خود بروز نداده و باید منتظر ماند.

منبع: روزنامه بشیر

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها