آخرین اخبار :
کد خبر : 17604 سه شنبه 12 شهريور 1398 سیاست
نيروگاه شهيد سليمي نكا

كلنگ احداث 2 واحد گازي جديد نيروگاه نكا به زمين زده شد.

عمليات اجرايي احداث 2 واحد گازي جديد نيروگاه شهيدسليمي نكا با ظرفيت مجموع 324 مگاوات با حضور مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي و جمعي از مقامات استاني آغاز شد.

در آئيني بمناسبت هفته دولت:

كلنگ احداث 2 واحد گازي جديد نيروگاه نكا به زمين زده شد.

      عمليات اجرايي احداث 2 واحد گازي جديد نيروگاه شهيدسليمي نكا با ظرفيت مجموع 324 مگاوات با حضور مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي و جمعي از مقامات استاني آغاز شد.

      آئين آغاز عمليات اجرايي احداث 2 واحد گازي اين نيروگاه با حضور معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران، امام جمعه شهرستان نكا، نماينده مردم شرق مازندران در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار و مسئولان دستگاه ­هاي اجرايي شهرستان نكا، مديرعامل شركت برق منطقه­اي مازندارن و گلستان و جمعي از مقامات و مسولين استاني در نيروگاه نكا برگزار شد.

      مديرعامل شركت مديريت توليدبرق نكا در اين مراسم با ابراز خرسندي از آغاز عمليات اجرايي طرح توسعه نيروگاه نكا و قدرداني از حمايت­هاي همه جانبه مسئولين و همراهي مهندس طرزطلب، اظهار داشت: بدليل ظرفيت بالاي نيروي انساني توانمند و متخصص شاغل در نيروگاه و مهيا بودن حدود 30 درصد از زيرساخت­هاي لازم براي احداث يك نيروگاه جديد، طي 3 سال گذشته تلاش­هاي زيادي براي ارائه توجيهات فني و اقتصادي و اخذ موافقت توسعه نيروگاه نكا صورت گرفت و سرانجام اين تلاش­ها به نتيجه مطلوب رسيد.

      مهندس محسن نعمتي از اخذ موافقت طرح توسعه نيروگاه نكا به ظرفيت 484 مگاوات خبر داد و افزود: در فاز اول اجراي اين طرح كه امروز كلنگ آن زده شد، دو واحد گازي 162 مگاواتي جديد 94.2V ورژن 5 ساخت شركت مپنا با اعتباري بالغ بر 14 هزار ميليارد ريال طي دو سال احداث و انشاء­ا… در پيك تابستان سال 1400 وارد مدار توليد خواهد شد.

      وي اضافه كرد: در آينده با احداث يك واحد بخار 160 مگاواتي و تكميل واحد سيكل­تركيبي جديد كه براي اجراي آن نيز 12 هزار ميليارد ريال اعتبار پيش­بيني شده، ظرفيت كل قدرت منصوبه اين نيروگاه به 2700 مگاوات افزايش خواهد يافت.

      نعمتي همچنين تأمين بخشي از نياز شبكه، جلوگيري از كاهش ولتاژ شرق استان، استفاده از توانمندي پيمانكاران منطقه، اشتغال­زايي مستقيم و غير مستقيم براي جوانان جوياي كار منطقه را از مزاياي اجراي طرح توسعه نيروگاه نكا برشمرد.

      در اين مراسم امام جمعه شهرستان نكا با گراميداشت ياد شهيدان رجايي و باهنر و تقدير و تشكر از مديرعامل و كاركنان نيروگاه اظهار داشت: اينكه نيروگاه سالمند نكا همچون يك نيروگاه جوان سرحال و پرتوان در عرصه توليد انرژي و پايداري شبكه حضور موفقي دارد خود بيانگر توانمندي، تخصص، مهارت و اهتمام مجموعه كاركنان آن براي ارائه خدمت به هموطنان است.

      حجت­ الاسلام والمسلمين محمدي لائيني به فرارسيدن ماه محرم­ الحرام اشاره كرد و گفت: خداوند بنا به آنچه پيامبر اكرم(ص) نيز فرموده­اند، امام حسين(ع) را به عنوان چراغ هدايت بشريت قرار داده تا ما در پرتو اين انوار معنوي بتوانيم به نفس خود نورانيت ببخشيم و در مسير صلاح و فلاح قرار بگيريم.

      وي همچنين ظلم ستيزي، حق­گرايي و ذلت ناپذيري را از درس­هاي برجسته مكتب نوراني حضرت اباعبدا… (ع) خواند و افزود: ما به عنوان ملتي فهيم، توانمند و با فرهنگ، بايد با اعتماد به نفس و با اتكا به داشته­ هاي خود در جهت شكوفايي و ارتقاء بخشي كشور تلاش كنيم چرا كه امروز بهترين مبارزه با آمريكا رساندن كشور به خودكفايي و بي­نيازي از بيگانگان است.       

      در ادامه مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي با تقدير از تلاش­هاي كاركنان نيروگاه نكا براي عبور موفقيت­آميز از پيك مصرف تابستان، اظهار داشت: اين نيروگاه نقش ارزنده­اي در پايداري شبكه دارد و كاركنان آن امسال تلاش زيادي انجام دادند و مردانه ايستادند تا در تأمين برق مورد نياز مشتركان مشكلي بوجود نيايد.

      محسن طرزطلب با بيان اينكه ميزان آمادگي واحدهاي بخاري در تابستان امسال بيش از 98 درصد بوده،   توان توليدي برق كشور را بيش از 82 هزار مگاوات اعلام كرد و گفت: از مرداد سال گذشته 3 هزار و 250 مگاوات واحد جديد وارد مدار و به 48 هزار مگاوات ظرفيت عملي سنوات قبل اضافه شد كه عليرغم دشواري كار نگهداري اين واحدها با همت بالاي همكاران ما در نيروگاه­ها، به همين ميزان برق به شبكه تزريق شد.

      وي همچنين اطمينان داد كه از 67 هزار مگاوات نيروگاه حرارتي كشور، ده هزار و 383 مگاوات از جمله نيروگاه نكا همچنان دولتي باقي خواهد ماند و هيچ برنامه­ اي براي واگذاري اين نيروگاه به بخش خصوصي وجود ندارد.

      مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي سپس به منفي بودن تراز توليد برق استان مازندران در مقايسه با ميزان مصرف اشاره كرد و گفت: برقراري تعادل بين توليد و مصرف استان نيازمند اقدام جدي است و راهكارهاي متعددي از جمله طرح توسعه، نوسازي و افزايش توان توليد واحدهاي موجود و احداث چند نيروگاه جديد در برنامه كاري اين شركت قرار گرفته است.  

      مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي از آغاز عمليات اجرايي نيروگاه 500 مگاواتي سرخرود محمودآباد در آينده­اي نزديك خبر داد و خاطرنشان كرد: نيروگاه ديگري در ساري احداث خواهد شد كه بخش خصوصي براي ساخت آن اعلام آمادگي كرده و در حال انجام كارهاي مطالعاتي آن است.

      در اين مراسم همچنين دكتر شاعري از نيروگاه نكا به عنوان نماد صنعت استان مازندران ياد كرد و با تقدير از خدمات شايسته مجموعه كاركنان نيروگاه اظهار داشت: نام نيروگاه نكا، تلاش و كوشش بي­امان و خستگي ناپذير، مقاومت و ايستادگي در برابر حملات ددمنشانه دشمن، كار بي­منت و فني و تخصصي را به اذهان متبادر مي­سازد.

      نماينده مردم شهرستان­هاي نكا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت تسريع در اجراي پروژه بر اساس برنامه زمانبندي دو ساله و بهينه ­سازي واحدهاي موجود براي افزايش توان توليد تأكيد كرد و گفت: از لحاظ فني بستر لازم براي افزايش توان توليد واحدهاي موجود اين نيروگاه وجود دارد كه تحقق عملي آن توجه ويژه مسئولان امر را مي­طلبد. وي همچنين استفاده حداكثري از سوخت گاز را مورد تاكيد قرارداد.

       در پايان اين مراسم معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران نيز با تشكر از خدمات مديرعامل و كاركنان نيروگاه، اقدامات انجام شده بدست كاركنان نيروگاه نكا را افتخار آميز و غرور آفرين خواند و گفت: آنچه كه امروز در اينجا و بدست جوانان اين مرز و بوم در حال انجام است، ترجمان اراده مردم در توانمندي و بي­اثر كردن تحريم­هاي دشمنان است.

      دكتر حسن­ نژاد عنايت و توجه ويژه به بخش توليد برق را براي توسعه استان ضروري دانست و خاطرنشان ساخت: براي توسعه فرصت­هاي اشتغال، بهبود كسب و كار و تشويق بخش خصوصي براي سرمايه ­گذاري و ايحاد تحول، بايد زيرساخت­ها را فراهم كرد و برق يكي از اصلي­ترين زيرساخت­هاست و هر اقدامي كه در جهت افزايش و پايداري توليد انجام شود به توسعه استان كمك خواهد كرد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها