آخرین اخبار :
کد خبر : 13596 سه شنبه 8 مرداد 1398 اجتماعی

تجهیزات مخابراتی مازندران در آستانه برگشت خوردن به تهران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران از تعیین فرصت یک هفته ای برای نصب تجهیزات واگذار شده پوشش ارتباطی از جمله تلفن همراه و اینترنت پرسرعت به این استان خبر داد و گفت که در صورتی که زمین مورد نیاز برای نصب پیدا نشود، تجهیزات به تهران برگشت می خورد تا در استان های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبر مازندران یدالله طهماسبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری ارزش تجهیزات موجود نصب نشده را حدود ۳۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود که این تجهیزات در حال حاضر در انبارهای استان خاک می خورد.

اگر چه پوشش آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در استان مازندران طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است ، اما همچنان در برخی مناطق شهری و روستایی بویژه در ایام گردشگری مشکل در این زمینه به طرز محسوسی افزایش می یابد و باعث گله شهروندان می شود.

طی دو سال گذشته علاوه بر شهرها، پوشش اینترنت پرسرعت روستاهای مازندران هم گسترش چشمگیری داشت،  اما به دلیل تعدد روستاهای استان و قرارگیری حدود نیمی از آنها در مناطق کوهستانی و جنگلی و ضرورت نصب چندین دستگاه دکل، پوشش اینترنتی برای شرکت خصوصی مقرون به صرفه نبوده  و بر اساس قانون، دولت طبق برنامه " ارائه خدمات اجباری برای روستاهای محروم " وارد عمل شده و اقدام به نصب تجهیزات پوشش اینترنت موبایلی کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران با اظهار این که بزرگ ترین مشکل توسعه ارتباطات استان تخصیص فضا برای نصب و استقرار سامانه ها و تجهیزات ارتباطی است، گفت : فقدان فضا برای نصب تجهیزات ارتباطی در تمام نقاط شهری و روستایی استان وجود دارد و با توجه به اینکه استفاده از تجهیزات ارسالی از سوی وزارتخانه مدت زمان مشخصی دارد، این مساله زمینه ای برای باز پس گیری تجهیزات می شود.

وی توضیح داد: برای مثال بر اساس برنامه دولت که ارائه خدمات به روستاهای محروم را اجباری کرده، امسال جهت ارائه خدمات پوشش اینترنتی به سه منطقه روستایی در شهرستان های نور، نوشهر و آمل تجهیزات و دستگاه های لازم با جدیدترین فناوری به ارزش هر یک بیش از ۲۰ میلیارد ریال به استان واگذار شد، ولی متاسفانه این تجهیزات به دلیل فقدان اختصاص زمین برای نصب دکل، در انبارها خاک می خورد.

طهماسبی با اشاره به اینکه هر یک از این دستگاه ها قادر به پوشش اینترنت پرسرعت بیش از هفت روستا است، گفت: آنچه بیش از همه ما را نگران می کند این است که چنانچه تا یک هفته آینده این تجهیزات مستقر و نصب نشود، باید به وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات عودت داده شود تا به استان دیگری برای بهره برداری واگذار شود.

وی میزان زمین برای نصب هر دکل را ۳۰ تا ۵۰ متر عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه محل در نظر گرفته شده برای قرارگیری دکل ها هیچ مشکل زیست محیطی ، قطع درخت و مزاحمت ندارند، اما از سوی نهادهای متعدد مانند دهیاری ، بخشداری ، منابع طبیعی و حتی مردم محلی با اختصاص زمین مخالفت می شودد.

طهماسبی گفت: حتی ما در چند روستا زمین آرامستان را برای نصب دکل انتخاب کردیم که با آن نیز مخالفت شد.

وی با تاکید بر اینکه کمتر از یک هفته برای نگهداری این تجهیزات فرصت باقی مانده است، افزود: نصب این ابزار کمک بسیاری برای خدمات دهی دولت الکترونیک، رونق گردشگری و حتی زندگی عادی مردم خواهد بود.

پول داریم نمی گذارند خرج کنیم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران اظهار داشت: خوشبختانه بر خلاف باقی دستگاههای اجرایی و خدماتی که با محدودیت مالی مواجهند، فناوری ارتباطات از منابع مالی و تجهیزات خوب و پیشرفته ای برخودار است اما متاسفانه فضا برای بهره وری داده نمی شود.

طهماسبی با اشاره به در اختیار داشتن منابع و امکانات کافی در استان مازندران ، افزود: مسئولان باید برای بهره برداری از این منابع و تجهیزات تا دیر نشده پا پیش بگذارند.

وی تقویت پوشش و ارتقا خدمات ارتباطی از جمله نصب ۱۰ سایت در شهرستان بابل، ۱۲سایت در ساری و ۱۱ سایت در آمل را از برنامه های در دست اجرای وزارت ارتباطات در مازندران عنوان کرد و گفت : عدم همکاری برخی از نهادها و دستگاهها و همچنین وجود معارضات مردمی مهمترین مشکلات موجود در مسیر توسعه زیرساختی است.

استان مازندران با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری یکی از استان های برخودار از فناوری ارتباطی پرسرعت و گسترده است و بر اساس آخرین گزارش ها در حال حاضر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار عدد سیم کارت موبایلی فعال در دست مردم استان قرار دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها