آخرین اخبار :
کد خبر : 11433 یکشنبه 25 فروردين 1398 اقتصاد

بارندگی و سیل۲۷۳میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی خسارت زد

مدیرعامل آب وفاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه بارندگی و سیلابهای اخیر در مجموع ۲۷۳ میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی در این استان خسارت زد، گفت: آسیب به ۱۵.۳کیلومتر خطوط انتقال آب، از مدار خارج شدن ۳ ایستگاه پمپاژ و۲۱ الکترو پمپ وتخریب ۵.۶ کیلومترشبکه توزیع بخشی از این آسیبها بوده است.

به گزارش شرکت آبفاشهری مازندران، مهندس مجید عبدالهی با اعلام خبر بالا افزود: مجتمع آبرسانی سیمرغ(سیمرغ، جویبار و بهنیمر) ، بابل، بابلسر، سوادکوه(زیراب، پل سفید و آلاشت)، سوادکوه شمالی و ساری، مرزن آباد، بلده نور، بهشهر و خلیل شهر از جمله شهرهایی بودند که بیشترین آسیب را در این سیل متحمل شدند.

وی، به تشریح اقدامات انجام شده در این شهرها پرداخت و تصریح کرد: در ساعتهای اولیه سیل، ۳ ایستگاه پمپاژ و ۲۰ دستگاه الکتروپمپ ، تابلو و دیزل ژنراتور در مجتمع آبرسانی سیمرغ دچار آب گرفتگی و از مدار خارج شدند که با تلاش اکیپهای فنی، الکتروپمپهای جایگزین ۳۰ کیلوات برای شهرسیمرغ، ۱۱۰ کیلووات برای شهرستان جویبار و روستاهای مسیر و الکتروپمپ ۷۵ و۹۰ کیلووات برای شهر بهنمیر و روستاههای مسیر تهیه، نصب و راه اندازی شد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، میزان خسارت در مجتمع آبرسانی سیمرغ را ۵۹ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: به منظور تامین آب شرب مشترکین شهرهای تحت پوشش این مجتمع از همکاری و مشارکت سایر دستگاه ها از جمله آب وفاضلاب روستایی، هلال احمر و بکارگیری غواص برای تنظیم شیرآلات در تاسیسات غرقاب شده این مجتمع استفاده نمودیم.

مهندس عبدالهی ضمن اشاره به فعالیت شبانه روزی اکیپهای فنی و تیم واکنش سریع در نصب و برقراری آب شرب مشترکین این مجتمع گفت: با حضور این افراد و تلاش بی وقفه آنان، توانستیم طی۲۴ ساعت آب شرب مشترکین شهرهای سیمرغ، جویبار و بهنمیر و روستاهای مسیر را وصل کنیم.

وی از تخریب ایستگاه پمپاژ در جویبار با ۲میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال خسارت خبر داد و اظهار داشت: برای تامین آب شرب مشترکین این شهر تعمیرات اضطراری ایستگاه پمپاژ انجام شد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه در شهرهای زیراب و پل سفید، به دلیل طغیان رودخانه و سیلابی شدن مسیر،۲ کیلومتر خط انتقال آب دچار شکستگی شد، اظهار داشت: خطوط انتقال در مناطق سرخ کلا ، شبکه توزیع بالازیرآب، زیرگذر جاده اصلی سرخ کلا و شبکه منتهی به مخازن چاه بالازیرآب، چشمه دراسله و۲.۷۵ کیلومترشبکه توزیع دچار آسیب و شکستگی شدند.

مهندس عبدالهی با بیان اینکه در این شهرستان۸۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تاسیسات آبرسانی دچار آسیب شد، گفت: اکیپهای فنی در شرایط سخت آب و هوایی حضوری فعال داشتند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان، شکستگی های خطوط انتقال آب را ترمیم نمایند.

وی، افزود: در اثر رانش جاده اصلی زیراب به شیرگاه در منطقه کارسالار سوادکوه حدود ۷۰۰ متر خط انتقال دچار شکستگی و جریان انتقال آب از چشمه های دراسله و گلناب دره به شهرستان سوادکوه شمالی قطع شد که بلافاصله نیروهای واکنش سریع با تجهیزات لازم، از شهر های همجوار با هماهنگی به منطقه اعزام شدند .

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، رانش زمین را مهمترین دلیل تخریب خطوط انتقال در شیرگاه به ویژه خط انتقال گلناب دره در منطقه کارسالار و وشی دانست و تصریح کرد: به منظور جلوگیری از قطع کامل آب مشترکین سوادکوه شمالی، از چاه های جایگزین استفاده شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود آب در شهرهای گروه الف شامل بابل، بابلسر، امیر کلا و هادی شهر و روستاهای مسیر اشاره و تصریح کرد: به دلیل افزایش میزان کدورت آب سد البرز، ۵۰۰ لیتردر ثانیه منابع تامین کننده آب شرب این شهرها کاهش یافت.

مهندس عبدالهی به فعالیت روزانه ۲۲ تانکر سیار آبرسان از سوی شرکتهای آبفاشهری ورستایی با ظرفیت ۱۱۵ هزار لیتر و توزیع بیش از ۲۰ هزار بسته یک لیتری آب بسته بندی شده در شهرهای بابل و بابلسر اشاره کرد و گفت: برای تامین آب شرب در شهرهای گروه الف و برداشت آب از لایه بالایی سد با همکاری آب منطقه ای مازندران ، خط انتقال آب به طول ۴۰۰ متر در دو فاز، احداث و مشکل کمبود آب شرب این شهرها تا حدودی برطرف شد.

وی، با بیان اینکه در روزهای نخست باران، در شهر ساری نیز ایستگاه پمپاژ فاضلاب دچار آبگرفتگی شد و گل ولای به ۳۵شبکه فاضلاب نفوذ کرد و ۱۰۰ متر خط انتقال آب نیز تخریب شد، گفت: بلافاصله ایستگاه و شبکه فاضلاب بهسازی ، شست و شو و پمپ چاه نیز تعویض شد.

مهندس عبدالهی، ادامه داد: پس از وقوع سیل به دلیل افزایش کدورت آب سد شهید رجایی و برای حفظ سلامت مشترکین این شهر، تصفیه خانه آب سیلم بهرام از مدار خارج شد و بخشی از نقاط این شهر دچار افت فشار و یا قطعی آب شدند.

وی با اشاره به کاهش ۴۰۰ لیتری آب از سد شهید رجایی و استفاده از چاه های جایگزین و نیز شکستگی خط انتقال ۴۰۰ میلی متری در این شهر، گفت: با پیگیری های بعمل آمده و با کاهش میزان کدورت آب سد و نیز برطرف نمودن شکستگی خط انتقال، مشکل افت فشار و قطع آب در این شهر برطرف شد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، در ادامه سخنانش با اشاره به تخریب خطوط انتقال آبرسانی ورودی و خروجی مخزن ذخیره شهر بهشهر، تخریب ۲ کیلومتر خط انتقال چشمه آب شرب خلیل شهر و تخریب یک کیلومتر شبکه توزیع آب رستمکلا گفت: در مجموع ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به این تاسیسات خسارت وارد شد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران به تخریب خط انتقال چشمه آب شرب بطاهر کلا در شهر بلده اشاره و تصریح کرد: با استفاده از چاه های جایگزین و اجرای ۲۵۰ متر خط انتقال، کمبود آب شرب مشترک این شهر در روزهای گذشته برطرف شد.

مهندس عبدالهی تصریح کرد: خطوط انتقال چشمه آب شرب در مرزن آباد و پلور نیز دچار تخریب شدند که با ترمیم و جایگزینی چشمه کمبود آب شرب ساکنان این مناطق برطرف شد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران ضمن قدردانی از پیگیری های مستمر استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در تامین آب شرب مشترکین به ویژه در ایام نوروز، گفت: از زمان اعلام هشدار هواشناسی تا کنون تمامی کارکنان به ویژه واحد اتفاقات و اکیپهای فنی و تیم واکنش سریع و تانکرهای سیار آبرسان به حالت آماده باش درآمدند و شبانه روز در مسیرهای صعب العبور تلاش کردند تا با ترمیم شکستگی های خطوط انتقال و نیز ترمیم تاسیسات، خللی در امر آبرسانی ایجاد نشود.

وی از همراهی و شکیبایی مردم فهیم این استان ، مسافران و گردشگران در ایام پایانی سال و نوروز امسال قدردانی کرد

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها