آخرین اخبار :
کد خبر : 11420 دوشنبه 19 فروردين 1398 محیط زیست و منابع طبیعی
شریعت نژاد:

سرمایه گذاری در جنگل‌های کشور زمینه ساز اشتغال و نجات طبیعت است/ برج‌سازی راهکاری برای توقف ویلاسازی در سطح اراضی کشاورزی

نماینده مردم شهرستانهای، تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ جنگل‌های شمال نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری اقتصادی است، گفت: متاسفانه در طول این چهل سال هیچ اقدامی برای حفظ جنگل‌های کشور و ظرفیت سازی برای ایجاد اشتغال انجام نداده‌ایم.

نماینده مردم شهرستانهای، تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ جنگل‌های شمال نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری اقتصادی است، گفت: متاسفانه در طول این چهل سال هیچ اقدامی برای حفظ جنگل‌های کشور و ظرفیت سازی برای ایجاد اشتغال انجام نداده‌ایم.

شمس الله شریعت نژاد درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با انتقاد از ثبت جهانی جنگل‌های شمال کشور در سازمان یونسکو گفت: این اقدام بسیار غیر کارشناسی و دور از منطق است، وقتی به یونسکو می‌رویم به ما می‌خندند و می‌گویند مگر شما می‌توانید این جنگل‌ها را به عنوان یک واحد اقتصادی نبینید؟ مگر می‌توانید روستا‌ها و چند هزار خانواری که در جنگل‌ها زندگی‌می‌کنند و اقتصادشان وابسته به این جنگل‌های شمال کشور است را نادیده بگیرید؟ مگر می‌توانید حجم آدم‌های بیکاری که در کنار جنگل‌های شمال زندگی می‌کنند را نادیده بگیرید؟ چنین چیزی ممکن نیست.

بی توجهی به ظرفیت جنگل‌ها برای ایجاد اشتغال/ حفظ جنگل‌های شمال نیازمند سرمایه‌گذاری اقتصادی


نماینده مردم شهرستانهای، تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: با بیان اینکه سرمایه گذاری در جنگل‌های شمال کشور زمینه ساز اشتغال و نجات طبیعت است تصریح کرد: متاسفانه در طول این چهل سال هیچ اقدامی برای حفظ جنگل‌های کشور و ظرفیت سازی برای ایجاد اشتغال انجام نداده‌ایم.

قانون تنفس جنگل‌ها شرایط تجاوز به درختان را تسهیل کرد

در حال حاضر نیز قانون تنفس پنج ساله جنگل‌ها را بدون توجه به مردم اجرا کرده‌ایم، با این کار در واقع مردم را ترغیب کردیم که مستقیماً به جنگل‌ها به منظور برداشت چوب و درخت تجاوز کنند، ما با طرح تنفس در واقع شرایط را برای متجاوزین به جنگل‌ها تسهیل کردیم

عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز قانون تنفس پنج ساله جنگل‌ها را بدون توجه به مردم اجرا کرده‌ایم، با این کار در واقع مردم را ترغیب کردیم که مستقیماً به جنگل‌ها به منظور برداشت چوب و درخت تجاوز کنند، ما با طرح تنفس در واقع شرایط را برای متجاوزین به جنگل‌ها تسهیل کردیم.

این نماینده مردم با اشاره به درگیری‌ مسلحانه با یک متخلف قطع درختان در ایذه اظهار کرد: امروزه برداشت چوب به اندازه جان ارزش‌مند شده است. در حال حاضر جنگل‌ بانان جرأت نمی‌کنند به جنگل بروند. وقتی ارزش چوب بالا می‌رود قاچاق کردن کاری پر سود می‌شود و قاچاقچی حاضر است همه وجودش را بگذارد که قاچاق کند، وقتی اقتصاد مردم مشکل پیدا کرده و قدرت خریدشان کاهش پیدا کند، مجبور می‌شوند برای تأمین معاش خود هر کاری انجام بدهند، متاسفانه ما با برنامه‌ریزی‌های اشتباه چنین فضاهایی ‌را ایجاد کردیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و مجلس با بیان اینکه ممنوعیت صدور مجوز برای ساخت ساختمان‌های بالای چهار طبقه در شمال کشور هیچ پشتوانه علمی ندارد گفت: بلندمرتبه سازی، ویلا سازی در سطح اراضی را کاهش می‌هد.

شمس الله شریعت نژاد درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره  به عدم موفقیت قانون پنج ساله تنفس جنگل‌های شمال کشور گفت: متاسفانه مجلس و دولت در مورد بحث طرح تنفس پنج‌ ساله جنگل‌های شمال کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برای حل مسئله بهتر است صورت مسئله را پاک کنند، هیچ کشوری در دنیا برای حفاظت از جنگل‌های خود چنین تصمیمی نگرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتماً نباید همان جایی که جنگل قرار دارد، تا ابد جنگل بماند افزود: اگر اراضی مستعدی در جنگل وجود داشته باشد که استعداد بالاتر از جنگل هم داشته باشند، در بحث آمایش برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند، اما متاسفانه در فرهنگمان این طور جا افتاده است که هر جا جنگل است باید جنگل بماند، اما آیا همه مردم هم با این سیاست و برنامه‌ها موافق هستند؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته جلگه‌های شمال کشور همه جنگل بود اما زمانی که مردم برای زندگی‌شان نیاز به درخت و زمین داشتند جنگل‌ها را تبدیل به زمین زراعت، باغ و در حال حاضر هم تبدیل به خانه و ویلا کردند، در همه دنیا مردم بر اساس نیازشان از جنگل بهره‌برداری می‌کنند، در صورتی که بهره‌برداری بیش از اندازه و به شیوه نادرست صورت بگیرد باید با تدبیر جلوی آن گرفته شود.

ممنوعیت صدور مجور بلند مرتبه سازی در شمال کشور هیچ پشتوانه علمی ندارد.

نماینده مردم شهرستانهای، تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا نباید در شمال کشور مجوز بلند مرتبه سازی صادر شود؟ چرا باید اجازه دهیم اراضی حاصل‌خیزی شمال کشور همه به ویلا تبدیل شود؟

 این سیاست‌گذاری‌ را چه کسی باید انجام می‌دهد؟ چرا باید بگوییم ما بیش از چهار طبقه مجوز نمی‌دهیم؟ آیا ارزش اراضی حاصل‌خیز شمال کشور کمتر از اراضی تهران است که در تهران 30 یا 40 طبقه مجوز می‌دهید؟ اراضی شمال کشور را دیگر نمی‌شود تجدید کرد، در تهران زمین برهوت است، اما زمین‌های شمال دیگر قابل برگشت نیست، به همین دلیل باید قدر هر متر آن را بدانیم.

بلند مرتبه سازی، ویلا سازی در سطح اراضی را کاهش می‌هد

شریعت‌نژاد با بیان اینکه بلند مرتبه سازی، ویلا سازی در سطح اراضی را کاهش می‌هد اظهار کرد: برای ما حفظ اراضی اهمیت دارد، عدم صدور مجوز برای ساختمان‌های بالای چهار طبقه هیچ پشتوانه علمی ندارد، ما می‌توانیم مناطقی را صرفاً برای بلند مرتبه سازی تعریف کنیم و در آن مناطق بلند مرتبه سازی را رواج دهیم تا اراضی دیگر شمال کشور محفوظ بمانند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها