آخرین اخبار :
کد خبر : 1137 یکشنبه 20 خرداد 1397 علم و فناوري
روابط عمومی دانشگاه مازندران

مرکز تکثیر، نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی، یکی از اصلی ترین نیازهای دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر سعید میرزانژاد رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران بر لزوم احداث مرکز تکثیر، نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای دانشگاه تاکید کرد.

 

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر سعید میرزانژاد رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران بر لزوم احداث مرکز تکثیر، نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای دانشگاه تاکید کرد.

       براساس این گزارش، دکتر میرزا نژاد با اشاره به این که از آنجایی که اجرای هر پژوهش حیوانی صحیح، نیازمند دسترسی به حیوانات آزمایشگاهی سالم می باشد و مراکز آموزشی و پژوهشی در سطح استان برای پیشبرد مقاصد علمی خود، هزینه های سرسام آوری را صرف این مهم می نمایند، گفت: دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع استان، نیاز به راه اندازی مرکز تکثیر و پرورش حیوانات آزمایشگاهی را از وظایف اصلی خود می داند.

       رییس دانشکده علوم پایه افزود: در کشورهای توسعه یافته، سالانه چندین میلیون حیوان آزمایشگاهی در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مصرف می شوند که حدود 90 درصد آن ها را موش های آزمایشگاهی تشکیل می دهند. اما در کشور ما به پرورش و نگهداری این حیوانات توجه زیادی نشده است. ولی در سال های اخیر با پیشرفت امکانات آزمایشگاهی و تربیت متخصصان و کارشناسان مجرب، تا حدودی نیازهای آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور برطرف شده است.

       دکتر میرزانژاد ادامه داد: با ایجاد این مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی، می توان خدمتی نوین در عرصه مطالعات علمی در دانشگاه و استان ایجاد کرد که در بسیاری از مراکز علمی، نبود فضای کافی و نگرانی از بابت بو و بیماری های ناشی از حیوانات مورد مطالعه، مانع از ایجاد چنین مراکزی شده است. راه‌اندازی این مرکز فرصتی برای اعضای هیات علمی و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های زیست‌شناسی، علوم پایه، فیزیولوژی ورزشی، داروسازی، بیوتکنولوژی، زیست فناوری، دامپزشکی و ... در استان فراهم خواهد کرد تا بتوانند نیازهای خود را با هزینه کمتر تهیه نمایند.

       وی یادآور شد: به منظور تکثیر و پرورش گونه های رایج و کمیاب حیوانات آزمایشگاهی در دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران، پیش بینی های لازم صورت گرفته و اتاق های تکثیر مجهز و استاندارد از نظر نور، حرارت و رطوبت، فضای آزمایشگاهی و جراحی و حتی فضای آموزشی لازم در طرح این مرکز پیش بینی شده است. از مهم ترین وظایف و محورهای فعالیت این مرکز در راستای ایفای نقش خود به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و پشتیبانی در سطح استان و کشور عبارتند از:

1- بهبود بخشیدن و استاندارد نمودن شرایط نگهداری حیوانات ازمایشگاهی

2- تکثیر، پرورش و نگهداری برخی از حیوانات آزمایشگاهی مورد نیازآزمایشگاه های آموزشی و پروژه های تحقیقاتی

3- تامین حیوانات آزمایشگاهی مورد نیاز پروژه های مصوب در داخل دانشگاه.

4- آموزش اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی در قالب تشکیل کارگاه های آموزشی

5- تهیه جزوه های آموزشی در زمینه هایی مانند روش های نگهداری حیوانات ازمایشگاهی, بیماری های حیوانات آزمایشگاهی و علایم آن و بیماری های مشترک بین حیوانات آزمایشگاهی و انسان, داروهای مورد استفاده و نکات مهم اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی

6- برگزاری کلاس های عملی و تئوری کار با حیوانات آزمایشگاهی جهت دانشجویان

7-  قبول سفارش جهت ارسال حیوانات آزمایشگاهی به دیگر مراکز دانشگاهی در مناطق مختلف کشور

8- تهیه مدل های مختلف حیوانی و در اختیار قراردادن آنها جهت استفاده در پروژه های پژوهشی
(این مرکز قادر به تهیه مدل های حیوانی مربوط به بیماری های مختلف می باشد که با توجه به مدل مورد نیاز، محققان مختلف می توانند در زمان های مشخص سفارش خود را ارسال و با پرداخت هزینه های مربوطه بر اساس تعرفه مرکز به صورت مستقیم به حساب معاونت تحقیقات و فن آوری با کد شناسه مرکز تکثیر و پرورش حیوانات آزمایشگاهی و ارایه رسید مربوطه، مدل حیوانی خود را به همراه شواهد مربوط به تایید مدل مورد نظر دریافت دارند)

9- تخصیص اتاق مجزا جهت نگهداری حیوانات بزرگ ازمایشگاهی مربوط به پروژه های تحقیقاتی

 

       لازم به یادآوری است: در حال حاضر هر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری برای کار تحقیقاتی خود به ترتیب حداقل 70 و 120 سر حیوان آزمایشگاهی استفاده می کنند و با توجه به قیمت هر سر موش و خوکچه آزمایشگاهی به شرح جدول زیر، هزینه خرید حیوانات حداقل 3 برابر مبلغ مصوب پروپوزال است.

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها