آخرین اخبار :
کد خبر : 10392 شنبه 13 بهمن 1397 محیط زیست و منابع طبیعی

سخنی با استاندار جدید و مردمی مازندران

جناب آقای استاندار! منافع مازندران 13 هزار میلیارد بودجه باد هواشده "مدیریت پسماند" بود نه 3 میلیارد دلار برای نابودی دریا

سخنی با استاندار جدید و مردمی مازندران

جناب آقای استاندار! منافع مازندران 13 هزار میلیارد بودجه باد هواشده "مدیریت پسماند" بود نه 3 میلیارد دلار برای نابودی دریا

چند روزیست که اظهارات نگران کننده ای از مواضع استاندار محترم مازندران در رابطه با طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای کاسپیان به فلات مرکزی ایران در کانال های خبری دست به دست می گردد. از آنجایی که دفتر ایشان یا روابط عمومی استانداری مازندران تا کنون در رابطه با تکذیب این اظهارات منسوب به آقای حسین زادگان اقدامی ننموده و واکنشی نشان ندادند، گمان قوی می رود که متاسفانه اظهارات منتشر شده مقرون به صحت باشد. البته اینجانب همچنان امیدوارم که این سخنان به زودی و با قاطعیت از طرف ایشان تکذیب گردد.

جناب آقای استاندار!

  • اظهار نظری مبنی بر اعلام موافقت شما با طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای کاسپیان مشروط به اینکه منافع کشور و مازندران در آن لحاظ شده باشد، مدتیست در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست می گردد. شوربختانه این سخنان، موجی از نگرانی و ناراحتی در میان مردم مازندران ایجاد نموده است. کوتاه و گویا و برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب از جنابعالی درخواست دارم که اگر به راستی دغدغه منافع ملی را در دل و جان دارید، نه  سخنان و نوشته های رسانه ها و کنشگران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و امثال حقیر، بلکه گزارش های رسمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری را در رابطه با این طرح مطالعه بفرمایید. هر دوی این مراجع علمی و بی طرف، با صراحت و آشکارا طرح انتقال آب دریای کاسپیان به فلات مرکزی ایران را فاقد توجیهات فنی، اقتصادی، پداپند غیرعامل، زیست محیطی و اجتماعی دانسته اند. بماند که بیش از 500 تن از اساتید برجسته دانشگاه های کشور و جمع کثیری از نمایندگان مجلس نیز این طرح را مغایر با منافع ملی و مسبب تکرار فجایع زیست محیطی در شمال کشور که به راستی خانه دوم همه مردم ایران است برشمردند.
  • بعید است که ندانید که حتا اگر با فرض محال، این وَهم برخاسته از پافشاری بر مدیریت سازه محور آب در کشور، در صحن علنی مجلس رای بیاورد، شورای محترم نگهبان بر آن مهر تایید زند، سرمایه گذار بخش خصوصی بخواهد با هزینه 3 میلیارد دلاری آن را اجرا کند و ... به دلیل ابعاد گسترده آن در گروه طرح های ملی قرار می گیرد و اجرا یا عدم اجرای آن هیچ گونه اثری از اظهارات و خواسته ها و تشخیص های مقامات مسول محلی، ولو مقام استاندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی محلی و نماینده دولت نخواهد پذیرفت. با این وصف چرایی اینکه جایگاه خود را در معرض سیل انتقادات مردمی قرار دادید محل پرسش و شگفتی است.
  • همراهی شما به عنوان استاندار با مردم دغدغه مندی که این روزها در نگرانی تکرار کارون و زاینده رود و ارومیه در شمال کشور می سوزند، می توانست وجهه ای زیبا و درخور تحسین در جامعه و افکار عمومی ایجاد نماید اما افسوس که چنین نکردید. اگر با استناد به سلسله مراتب اداری و درخواست مقام های بالادستی خود اقدام به انتشار چنین موضعی در راستای هموار ساختن اجرای این طرح نمودید به جای خود. با این توجیه که مامور بودید و معذور(هرچند بنا به فرمایش و شیوه دیوانسالاری مولای متقیان در دولت اسلامی و الهی مامور معذور نداریم)، از کنار آن می گذریم. اما اگر این اظهار نظر را بنا به تشخیص خود انجام داده اید استدعای عاجل دارم که در کوتاه زمان نسبت به زدودن آن از ناصیه جایگاه استانداری مازندران اقدام فرمایید.
  • توجه شما را که دغدغه منافع ملی و منافع مازندران دارید و البته باید هم چنین باشد به این موضوع جلب می نمایم که منافع مازندران حذف ردیف 13 هزار میلیاردی مدیریت پسماند استان های شمالی بود که از بودجه سال 98 کل کشور حذف شد تا مازندران و استان های حاشیه کاسپیان همچنان غرق در زباله و پسماند و تعفن و بد منظری باقی بمانند و شما به عنوان استاندارِ در پی منافع مازندران پیرامون آن فقط سکوت کردید!
  • منافع مازندران، عدم تحقق منطقه آزاد تجاری بود که بواسطه برخی کج سلیقگی ها و نگاه های صرفا منطقه ای انتخاباتی باد هوا شد و جایگاه استانداری مازندران  نتوانست در وصول این حق مسلم اقدامی نماید.
  • از شما خواهشمندم در ابعاد فاجعه بار این طرح بیشتر تامل، تعمق و تدبر فرمایید. مقهور برخی سخنان بی بنیاد و مشاوره های وهم آلود و هدفمند مبنی بر گسترش ظرفیت بنادر شمال و اشتغال زایی برای جوانان مازندران بواسطه فروش و صادرات نمک حاصل از این این طرح نشوید که به میزان نقشی که در هموار ساختن این مسیر ویرانگر ایفا نمودید، عند الله، عند الناس و حتا عند النفس مسولید...
  • ایکاش در مورد طرح انتقال آب دریای رو به زوال کاسپیان هم اگر نمی توانستید با مردم مازندران و ملت ایران همراه شوید، سکوت پیشه می کردید... و این دست کم به مصلحت شما و مصلحت آینده سرزمین ما نزدیک تر بود. در پایان شما را به اندیشیدن بیشتر در این فرمایش استاد سخن، سعدی فرا می خوانم که فرمود؛ "دو چیز قدر و قیمت آدمی بکاهد. تعریف بی‌وقوف و سكوت وقوف‌دار..." از "سکوت وقوفدار" جنابعالی در رابطه با حذف ردیف بودجه مدیریت پسماند در این مجال در می گذرم اما همچنان امید به تکذیب اصل سخنان منسوب به حضرتعالی در رابطه با دست اندازی به دریای فیروزه فام کاسپیان که مصداق بارز "تعریف بی وقوف" است و اعلام قاطع و استوار همراهی شما با این خواسته قانونی مردم مازندران و ایران دارم...

پیروز و سربلند باشید

حنیف رضا گلزار

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها